Насильство в українському суспільстві

 

Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації
КЗ «Чернігівська обласна бібліотека для юнацтва» Чернігівської обласної ради

 

 

 

 

Насильство в українському суспільстві

Бібліографічний  список літератури.

Вип. 12

 


 



 
 

 

Чернігів 2021

 

 


Насильство в українському суспільстві : бібліогр. список л-ри.  Вип. 12 / уклад.  Л.Кравченко ; КЗ «Чернігів. б-ка для юнацтва» ЧОР, - Чернігів, 2021. - 37 с.   

 

Список «Насильство в українському суспільстві» містить інформацію про законодавчі акти України та книги і статті з періодичних видань, присвячені запобіганню насильства  серед неповнолітніх.

Представлені джерела розміщено в алфавітному порядку, частково анотовано. Діапазон наповнення наведеного списку літератури - книги і статті періодики  за 2010 – 2020 рр.  Доповнення і оновлення здійснюється щороку. Список доповнює 2 дододатки: «Види насильства» і тематичний цитатник «Життя без насильства».

Видання, позначені «*», знаходяться у фондах Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва.

Упорядник не претендує на вичерпність інформації.

Рекомендовано учням, студентам, викладачам навчальних закладів, фахівцям, які працюють з дітьми та молоддю, соціальним працівникам.

 

 


Укладач: Л.А.Кравченко

Компютерний набір: Л.А.Кравченко

Відповідальна за випуск: М.О.Латамарчук

 

 

 

 

Зміст

1.    Передмова

2.    Законодавчі акти

3.    Насильство як соціальна проблема

4.    Пастки сучасного світу

5.    Становлення підлітків в реаліях сьогодення

-        Епідемія насилля в підлітковому середовищі

-        Профілактика асоціальної поведінки підлітків

-        Виховання ненасильства починається з родини

6.    Як неповнолітньому захистити себе

 



Передмова

На жаль, насильство широко розповсюджено в нашому буденному житті. Деякі його прояви стали настільки звичними для більшості з нас, як от шарпання дитини на вулиці батьками або дискредитація авторитета колеги по роботі, що не сприймаються як насильницькі дії. Спільнота спокійно спостерігає за  насильницькими  діями щодо інших і вважає подібне нормою.

І це не дивно, адже насильство є таким же стародавнім, як і саме людство. Ним наповнені всі сфери людського буття: політичне, економічне, духовне та сімейно-побутове. Із розвитком цивілізації агресивні прояви не лише не зменшилися, а й набули катастрофічних розмірів, деякі  вилилися у  криваві трагедії: війни, заколоти,  страти,  терор.

З чого ж починається насильство? У своїй більшості психологи вважають, що насилля розпочинається з родини, з дитинства. Як правило, насильство над дітьми є циклічним процесом. Переважна більшість дорослих, які чинять насильство над своїми дітьми, в дитинстві самі зазнавали насильницьких дій. Ставши батьками, вони застосовують ті ж самі методи виховання, що і їхні батьки. Не отримуючи супротиву агресори порушують психологічні, фізичні та інші межі інших людей, часто і об’єктів тваринного світу. Проте, заподіявши шкоду своїм жертвам, агресори і самі страждають. Як же розірвати ланцюжок злоби та суцільної жорстокості і зупинити насилля, хоча б в учнівському околотку? Рекомендуємо скористатися бібліографічним списком літератури, який містить літературу про запобігання та протидію агресії.

 

І. ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ

        Україна. Закон. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії розповсюдженню дитячої порнографії : Закон України від 20 січ. 2010 р.  №1817-VI // Відомості Верховної Ради України. - 2010. - 12 берез. - С.105.*

        Україна. Закон. Про внесення змін до законів України щодо боротьби з тероризмом : Закон України від 5 черв. 2014 р.  №1313-VII // Голос України. - 2014. - 20 черв. - С.4.*

Україна. Закон. Про внесення змін до Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» : Закон України від 15 берез. 2011 р.  №3135-VI // Урядовий кур’єр.- 2011.- 14 квіт.- С.19.*   

Україна. Закон. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо врегулювання питання відповідальності за вчинення насильства в сім'ї  : Закон України від 12 лют.: 2015 р.  №187.   // Голос України. - 2015. - 4 берез. - С.18.*

Україна. Закон. Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо захисту дітей від сексуальних зловживань та сексуальної експлуатації : Закон України від 14 берез. 2018 р. № 2334 // Урядовий кур"єр. - 2018. - 20 квіт. - С.7.*

Україна. Закон. Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи : Закон України від 1 черв. 2010 р.  №2295-VI // Урядовий кур’єр. - 2010. - 30 черв. - С.9; Відомості Верховної Ради України. - 2010. - 30 лип. - С.399.*  

Україна. Закон. Про внесення змін до Кримінального кодексу України, щодо посилення відповідальності за неналежне виконання обов’язків стосовно охорони життя та здоров’я дітей, а також за зловживання опікунскими правами : Закон України від 23 верес. 2011 р.  // Відомості Верховної Ради України. - 2011. - 11 лют. - С.168.* 

  Україна. Закон. Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України з метою реалізації положень Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами : Закон України від 7 груд. 2017 р. : №2244-VIII  // Урядовий кур"єр. - 2018. - 17січ. - С.1.*

Україна. Закон. Про внесення зміни до статті 12 Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за сприяння вчиненню самогубства : Закон України від 8 лют. 2018 р. : №2292-VIII // Урядовий кур"єр. - 2018. - 16 берез. - С.4.*

Україна. Закон. Про приєднання України до Міжнародної конвенції про захист усіх осіб від насильницьких зникнень  : Закон України від 17 черв. 2015 р.  №525-VIII   // Урядовий кур"єр. - 2015. - 11 лип. - С.4.*

Україна. Закон. Про ратифікацію Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства  : Закон України від 20 черв. 2012 р.  №4988-VI // Урядовий кур"єр. - 2012. - 13 лип. - С.11.*

 

Україна. Закон. Про ратифікацію Конвенції Ради Європи про заходи щодо протидії торгівлі людьми : Закон України від 21 верес. 2010 р.  №2530-VI // Відомості Верховної Ради України. - 2011. - 4 лют. - С.131.* 

Україна. Верховна Рада. Про засудження застосування насильства, що призвело до загибелі людей  : Постанова Верховної Ради України від 20 лют. 2014 р.  №740-VII  // Урядовий кур"єр. - 2014. - 25 лют. - С.14.*

Україна. Президент (2020 - ; В.Зеленський). Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства : указ Президента України від 21 верес. 2020 р. : №398/2020 // Голос України. - 2020. – 24 верес. - С.3.*

  Україна. Кабінет Міністрів. Про визначення координатора діяльності, пов'язаної з припиненням в Україні сексуальної експлуатації і насильства щодо дітей в Інтернеті : розпорядж. Каб. Міністрів України від 1 черв. 2020 р. : №597-р.  // Урядовий кур"єр. - 2020. - 12черв. - С.9.*

 

Україна. Кабінет Міністрів. Про внесення змін до плану заходів з проведення Національної кампанії з проведення "Стоп насильству! на період до 2015 року : Розпорядження Каб. Міністрів від 4 лип. 2012 р. №430-р // Урядовий кур"єр. - 2012. - 13 лип. - С.4.*

 

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження плану заходів з проведення Національної кампанії «Стоп насильству!» на період до 2015 р.: Розпорядження Каб. Міністрів від 1 груд. 2010 р.  №2154-р // Урядовий кур’єр. - 2010. - 22 груд. - С.11-12.*

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження Порядку виплати одноразової матеріальної допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми : Постанова Каб. Міністрів від 25 лип. 2012 р.  №660 // Урядовий кур"єр. - 2012. - 15 серп. - С.9.*

 

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження Порядку формування, ведення та доступу до Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі : постанова Каб. Міністрів України від 20 берез. 2019 р. : №234. // Урядовий кур"єр. - 2019. - 2 квіт. - С.8.*

 

Україна. Кабінет Міністрів. Про поширення експериментального проекту із створення "єдиного входу" опрацювання звернень громадян та запитів на публічну інформацію на опрацювання звернень та повідомлень про/або від осіб, які постаждали від торгівлі людьми, домашнього насильства, насильства за ознакою статі, насильства стосовно дітей, або про загрозу вчинення такого насильства : Постанова Каб. Міністрів України від 27 груд. 2019 р. : №1145.  // Урядовий кур"єр. - 2019. - 31 груд. - С.15.*

 

Україна. Кабінет Міністрів. Про схвалення Концепції Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2023 року : розпорядж. Каб. Міністрів України від 10 жовт. 2018 р. : №828-р. // Уряд. кур"єр. - 2018. - 3 листоп. - С.11.*

             Україна. Міністерство освіти і науки. Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей : лист МОН України № 1/9-656 від 30.10.2018 // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України . - 2018. - № 11. - С. 29-35.

 

ІІ. НАСИЛЬСТВО ЯК СОЦІАЛЬНА ПРОБЛЕМА

 

Бойко В.М.  Робота правохоронних органів : ознаки та способи протидії / В. М. Бойко // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 12. - С. 20-28.

Бурлай Є. Методологічне значення категорії "конфлікт" і проблема правороУкраїнзуміння (до основ конфліктологічної теорії права) / Є.Бурлай // Право України. - 2014. - №6. - С.149-157.*

Бугаєць Т.  Чи зможе Україна захистити дітей від сексуального насильства? / Т. Бугаєць // Юридична газета. - 2018. - 29 трав. - С.46.*

Україна наближає національне законодавство до стандартів захисту прав дітей від сексуального насильства та сексуальної експлуатації.

Валентій Л.І. Превентивна освіта й соціальна політика / Л.І.Валентій  // Виховна робота в школі. - 2017. - № 1. - С.2-5.*

Вальчишева С. Насильство як соціальна проблема / С.Вальчишева : (батьківські збори) // Шкільному психологу. - 2012. - №9. - С.35-38. - 6 назв.*  

Горчинська О. Що, не маєш машини? : як українців статусно утискають на роботі, в школі та житті / О.Горчинська // Україна молода. – 2018. - №9. – С.11 : рис.

Крикун Л.В. Проблема насильства та жорстокого поводження з дітьми / Л.В.Крикун  // Шкільному психологу. - 2014. - № 5. - С.2-13.

Пасова Т. Бідність – це теж насильство проти дітей / Т.Пасова // Голос України. - 2011. - 25 трав. - С.6*.

Разумейко Н.С. Види насильства щодо підлітків і їх особливості / Н. С. Разумейко // Концептуальні проблеми розвитку регіону в умовах децентралізації : зб. матеріалів ІХ міжнар. наук.-практ. конф. (26 квіт. 2017 р.) / Черніг. ін-т ім. Героїв Крут Приват. акціонер. т-ва "ВНЗ "Міжрегіон. Акад. упр. персоналом". - Чернігів : Десна Поліграф, 2017. - С. 232-242. - Бібліогр.: с. 241-242. 

Савенко М. Насильство та жорстокість над дітьми - реалії сучасності /М.Савенко // Соціальний педагог. - 2013. - Квіт. (№ 4). - С.26-28.*

Шулікин Д. Майже третина дітей шкільного віку зазнає насильства / Д.Шулікин // Освіта України. - 2010. -26 січ. - С.5.

Подано результати дослідження щодо проблеми насильства у дитячому середовищі.

 

ІІІ. ПАСТКИ СУЧАСНОГО СВІТУ

Бафталовська Н.Я. Запобігання торгівлі та жорстокому поводженню з дітьми : метод. реком. практ. психологам і соціальн. педагогам  / Н.Я. Бафталовська // Шкільному психологу. - 2014. - № 2. - С.26-29.

Бодня Т. Епідемія самотності / Т.Бодня : [навіщо за підлітками "полюють" віртуальні рятівники] // Урядовий кур"єр. - 2014. - 12 берез. - С.8.*

Бодня Т. Мисливці на дітей / Т.Бодня // Урядовий кур"єр. - 2013. – 26 груд. - С.12.*

Злочинці застосовують обман, обіцянки, погрози, щоб домогтися від дитини задоволення своїх потреб.

Буркова В.Н. Насильственные компьютерные игры и проблемы агрессивного поведения детей и подростков / В. Н. Буркова, М. Л. Бутовская // Вопросы психологии. - 2012. - № 1. - С. 132-140. - Библиогр.: с. 138-140

Буслова Е.  Как защитить ребенка от педофилов    // Аргументы недели. - 2014. - 15-21 июл. - С.1.*

Васько Н. Інтернет-залежність як вияв соціальної ізоляції / Н. Васько // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 11. - С. 40-45.

Вонг Д. Підписатися на смерть / Д.Вонг // Чернігівські відомості. - 2017. - 22 лют. - С. 14*.

Йдеться про небезпечні спільноти всесвітньої мережі, як от "Сині кити" та "Розбуди мене о 4:20", також про те, як вберегти наших підлітків від скоєння суїциду, до якого закликають ці групи смерті.

Горбунова О. Захистити дітей від сексуального насильства / О.Горбунова // Голос України. - 2010. - 25 листоп. - С.3*.

Климковська Н. Щоб діти не ставали «живим товаром»: 2 грудня – Міжнародний день викорінення рабства / Н.Климковська // Демократична Україна. - 2010. - 3 груд. - С.9*.

Козлова А. Небезпечна віртуальність : гра, яка може призвести до суїциду / А.Козлова // Директор школи. – 2018. - №11. – С.72-75.

Макаренко Н.    Порнографія і ...діти / Н.Макаренко // Молодь України. - 2012. - 13 берез. - С.4*.

Миколаєнко І. Смертельні ігри, в які граються діти. Темний бік Інтернету / І. Миколаєнко // Урядовий кур'єр. - 2017. - 24 лют. - С. 10 : іл. - Зміст: Як не допустити потрапляння дітей у злочинні інтернет-спільноти ; "Білий ведмідь" проти "синього кита".*

Михно Т. Померти або вижити: небезпечні ігри для підлітків: уберегти і запобігти / Т.Михно // Соціальний педагог. – 2017. - №9. – С.16-22. – (Шкільний світ).

Не проспати "4:20" // Освіта України. - 2017. - 20 берез. - С. 8 : іл. - Зміст: "Білий ведмідь" проти "Синього кита" ; Запобіжна "подушка безпеки" / Е. Ворожбієва*

"Групи смерті" в соцмережах підштовхуюють до кроку в небуття підлітків.

Остапенко Г. Залежність від Інтернету та як її подолати / Г.Остапенко, А.Рябикіна // Шкільний світ. – 2018. - №23. – С.22-26.

Остапенко Г. Інтернет-безпека дітей : Школа й віртуальний світ / Г.Остапенко, А.Рябикіна // Шкільний світ. – 2018. - №23. – С.13-17.

Письмак Л. Підліткова криза. Як зарадити та допомогти / Л.Письмак. – Київ : Шкільний світ, 2018. – 152 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

Покальчук О.  Біле братство синього кита  / О. Покальчук // Дзеркало тижня. - 2017. - 4 берез. - С. 12. - Зміст: Діти думають дощ / розмову з професором кафедри дитячої, соціальної і судової психіатрії НМАПО ім. П. Шупика Галиною Пилягіною вела Алла Котляр.

Староста І.   Сексуальна експлуатація дітей: Рада посилила покарання / І. Староста // Юридична газета. - 2018. - 20 берез. - С.11.

Сулима С.    Діти, обережно: на вулиці - педофіл / С.Сулима // Голос України. - 2012. - 24 берез. - С.10.*

Трофімова О. Кримінальний вундеркінд: метод. реком. до теми "Негативна дія медіа-насильства"/ О.Трофімова // Позакласний час. - 2013. - № 9-10. - С. 152-154.*

 

ІVСТАНОВЛЕННЯ ПІДЛІТКІВ В РЕАЛІЯХ СЬОГОДЕННЯ

Андрієнко Н. Гармонійний емоційний розвиток дітей  : психологічний супровід / Н. Андрієнко [та ін.] // Психолог (Шкільний світ). - 2016. - № 23/24. - С. 47-61. - Бібліогр.: с. 61. 

Бех І.Д. Особливості становлення особистості підлітка в умовах соціальних реалій / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. - 2017. - № 4. - С. 37-41. - Бібліогр. в кінці ст. 

Бойко О. Курс виживання для підлітків / О. Бойко // Сучасна школа України (Шкільний світ). - 2010. -  12. - С. 19-49.

Борисова В.О. Агресивність у підлітковому віці та вплив на неї вікових криз  / В. О. Борисова, О. В. Ігнатенко // Вісник. - 2017. - № 2. - С. 75. - Бібліогр.: с. 75.

Бублик Л.І. Культура зовнішня й внутрішня / Л.І.Бублик : сценарій // Класному керівнику. Усе для роботи. - 2017. - № 3. - С.42-45.*

Горбатюк Ю.П. Виникнення та розвиток агресивної поведінки в підлітковому віці / Ю. П. Горбатюк, А. В. Казьмерчук // Вісник. - 2017. - № 2. - С. 76-77. - Бібліогр.: с. 77.

Гошовська Д. Психологічні особливості соціальної ідентичності депривованих підлітків: ревіталізаційний ракурс / Д.Гошовська, Я.Гошовський // Психолог. Перспективи. – 2018. – Вип. 31. – С.71-82.

 Грошева Г.Л. Зв'язок емоційного інтелекту та агресії в підлітків з різним типом стосунків з матір'ю / Г. Л. Грошева // Сьомі сіверянські соціально-психологічні читання : матеріали Всеукр. наук. конф., 14 груд. 2016 р., м. Чернігів / Черніг. нац. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка, Укр. акад. акмеолог. наук, Психол.-пед. ф-т. - Чернігів : Десна Поліграф, 2016. - С. 38-41.

Дерев’янко С. Роль емоційного інтелекту в запобіганні віктимності молоді / С.Дерев’янко, Ю.Примак, І.Ющенко // Наука і освіта. – 2018. - №9-10. – С.44-51.

Дронова О.С. Емпіричне дослідження агресивної поведінки неповнолітніх у контексті схильності до ризику / О.С. Дронова // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. - №10. – С.67-74 : табл. – Бібліогр. : 4 назв.

Дубравська Н.М. Підліткова депресія : психологічний екскурс / Н.М.Дубравська // Вісник. – 2015. - №2. – С.66-68. – Бібліогр. в кінці ст.

Запобіжна "подушка безпеки" / підгот. В.Сорока // Освіта України. - 2017. - 20 берез.  - С.9.

 Зв'язок способу життя та фізичного розвитку сучасних міських підлітків / О. Т. Єлізарова, С. В. Гозак, Т. В. Станкевич, А. М. Парац // Довкілля та здоров'я. - 2018. - № 3. - С. 67-71 : табл., рис. - Бібліогр.: с. 70-71.

Встановлено, що у міських підлітків з надлишковою масою тіла спостерігається нижчий рівень щоденної рухової активності та вищий рівень малорухливої діяльності порівняно з дітьми з гармонійним фізичним розвитком. А також встановлено протилежну спрямованість динаміки щоденної тривалості рухової активності з 5-го по 9-й клас у групах учнів з надмірною масою тіла та у групах з дефіцитом маси тіла і гармонійним фізичним розвитком. 

Зіядова Д. Це не я… Мотиви злочинів, скоєних школярами / Д.Зіядова // Шкільний світ. - 2010. - №15. - С.1-4.

Зобенько Н.  Деякі аспекти дослідження проблеми девіантної поведінки неповнолітніх / Н. Зобенько // Рідна школа. - 2012. - № 3. - С. 36-39. - Бібліогр.: 18 назв.*

Кириченко В.І. Стан сформованості просоціальної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти / В. І. Кириченко, В. Б. Нечерда, О. О. Єжова // Педагогіка і психологія. - 2018. - № 4. - С. 37-43. - Бібліогр. в кінці ст. 

Здійснюються педагогічні рефлексії результатів сформованості просоціальної поведінки підлітків, окреслених за допомогою комплексної методики дослідження, та визначаються особливості організаційно-технологічного забезпечення цього процесу.

Кідалова М.М. Факторна структура емоційних бар‘єрів спілкування підлітків  / М. М. Кідалова // Практична психологія та соціальна робота. - 2011. - № 10. - С. 49- 55. - Бібліогр : 16 назв. 

Кіслова В.М. Дитячий та підлітковий суїцид  / В. М. Кіслова // Безпека життєдіяльності. - 2015. - № 11. - С. 33-35.

Климовська Н. Увага: дитяча агресія / Н. Климовська // Демократична Україна. - 2012. - 13 січ. - С. 6.*

Коник В.  Формування соціально адаптованої особистості підлітка / В. Коник // Соціальний педагог. - 2014. - Берез.(№ 3). - С.26-32*.

Короденко М.  Мова поведінки / М.Короденко // Освіта України. - 2014. - 14 берез. (№ 11). - С.12*.

Порушення дитиною встановлених правил і заборон часто може сигналізувати про проблеми соціалізації і родинного виховання.

Маковецька О. Психолого-педагогічні чинники тривожності підлітків / О. Маковецька // Позашкілля. - 2014. - Черв. (№ 6). - С.42-49*.

Психолого-педагогічними чинниками тривожності підлітків виступають моделі педагогічного спілкування (неконтактна, диференційованої уваги, гіпо- і гіперрефлексивна, негнучкого реагування, авторитарна та активної взаємодії), толерантність як риса особистості, емоційний інтелект педагогів. Розглянуто основні психолого-педагогічні чинники виникнення ситуативної (реактивної), шкільної, особистісної тривожності у підлітків у процесі навчальної взаємодії.

Максимченко Д. Психологічні особливості криз підлітка : практична психологія / Д.Максимченко. – Київ : Центр навч. кн.., 2018. – 200 с.

Особливості підліткового віку. Лекція 1 // Шкільний світ. - 2018. - № 21. - С. 5-10.

Паламарчук О. Психологічні особливості формування соціальної компетенції сучасної молоді / О.Паламарчук // Рідна школа. – 2018. - №9-12. – С.21-26.

Прашко О.В. Формування особистісних цінностей підлітка у процесі розвитку соціальної компетенстності / О. В. Прашко // Освіта та розвиток обдарованої особистості. - 2015. - № 4. - С. 9-12 : табл. - Бібліогр. в кінці ст.

Прокопенко О. Престиж замість любові? : сплеск підліткової жорстокості є наслідком браку діалогу / О.Прокопенко // Урядовий кур"єр. - 2014. - 6 берез. - С.12*.

Регент Ю. Покоління Z - прибульці з майбутнього : як із ними порозумітися?  / Ю. Регент // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2018. - № 7. - С. 4-7.

Роденко О. Адаптація та дезадаптація. Соціальна адаптація дитини в шкільному просторі / Ольга Роденко // Психолог (Шкільний світ). - 2018. – Лютий (№ 3-4). - С. 68-75. - Бібліогр.: с. 75. 

Рудницька Н. Роль книжки у вирішенні підліткових проблем / Наталія Рудніцька // Зарубіжна література в школах України. - 2018. - № 3. - С. 48-51. - Бібліогр. в кінці ст.*

Семенова Л. Маленький світи дитини: соціалізація школярів / Л. Семенова // Психолог. – 2019. - №3. - С.24-29. - Бібліогр. с. 29.

Сілкіна Т. Розвиток особистості на засадах громадянського виховання. Виховна система школи  / Тетяна Сілкіна // Сучасна школа України (Шкільний світ). - 2013. - 12. - С. 4-10 : табл.

Сокуренко Т. Аутоагресивна поведінка в молодіжному середовищі / Т.Сокуренко // Соціальний педагог. - 2013. - № 11. - С.7-15. 

Улятовська Н. Діти, схильні до девіантної поведінки / Н. Улятовська // Психолог (Шкільний світ). - 2012. – Січень (№ 2). - С. 5-7. - Бібліогр. : с. 7

Харченко Н.  Підлітки: від дитинства до дорослішання / Н. Харченко // Шкільний світ. - 2018. - № 18. - С. 13-18. - Бібліогр. в кінці ст.

Чайковська О.М. Психологія конфліктності молодших підлітків, схильних до девіантної поведінки / О.М.Чайковська. – Київ : КНТ, 2018. – 166 с.

Шишова Т. Джерела дитячої жорстокості / Т.Шишова // Шкільний  світ. - 2010. – Березень (№11). - С.1.

Щербина В. Депресія та пов'язана з нею суїцидальна поведінка в дітей і підлітків / Валентина Щербина // Психолог (Шкільний світ). - 2018. – Лютий (№ 3-4). - С. 64-66. - Бібліогр.: с. 66. 

Щербина В. Кризи дітей і підлітків / Валентина Щербина // Психолог (Шкільний світ). - 2011. -  Вересень (№33). - С. 15-16.*

 

ЕПІДЕМІЯ НАСИЛЛЯ В ПІДЛІТКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Алексеєнко Т.Ф. Явища мобінгу та боулінгу в стосунках групи і особистості / Т.Ф.Алексєєнко // Шлях освіти. – 2012. - №2. – С.12-16. – Бібліогр. : 7 назв.

Бєляєва О. Булінг у шкільному середовищі / О.Бєляєва // Психолог. – 2017. - №17-18. – Вкладка.

Болюк З.А.  Булінг, або Шкільне цькування: виклики та протидія / З. А. Болюк // Безпека життєдіяльності : науково- популярний . - 2018. - №11. - С. 29-30.

Єфремова Г.Л. Причини та наслідки боулінгу : поради психолога / Г.Л. Єфремова // Педагогічна майстерня. – 2018. - №1. – С.37-42 : фот. – Бібліогр. в кінці ст.

Єфремова Г.Л. Шкільний боулінг: специфіка та особливості прояву / Г.Л.Єфремова // Педагогічна майстерня. – 2017. - №8. – С.14-19 : табл., фот.

 Журавель Т.О. Буллінг над обдарованими дітьми – актуальна проблема сьогодення / Т.О.Журавель, В.В.Зюзь // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2015. - №5. – С.30-33 : табл.

Крученко С. Кібербулінг як одна іх форм психологічного насилля / С.Крученко // Вища школа. – 2017. - №12. – С.70-80.

Луценко О.Л. «Булінг по-дорослому» : психологічні особливості жертв цькування у педагогічному середовищі / О.Л.Луценко, К.Є.Ткачук // Практична психологія та соціальна робота. – 2013. - №11. – С.43-49.

Матат Д. Булінг: коли вже не смішно / Д.Матат // Освіта України. – 2018. – 22 жовт. – С.13.

Косянчсук І.    Сільських тінейджерів ображають рідше / І.Косянчук // Урядовий кур"єр. - 2012. - 7 черв. - С.28*.

Миколюк О. Який ваш EQ? / О.Миколюк // День. - 2016. - 4-5 листоп. - С.15*.

За даними Дитячого фонду ООН, 89% українців вважають, що в українських школах існує булінг - знущання одних дітей з інших. Питання шкільного булінгу настільки важлиле, що дані про ситуацію в країнах-членах ООН увійшли до глобального звіту Генеральної Асамблеї ООН. В Україні визнають проблему, тому розпочали проект, покликаний підвищити емоційний інтелект громадян і знизити рівень агресивності суспільства.

Найдьонова Л.А. Кібербулінг, або віртуальна агресія : способи розпізнання і захист дитини : методичні рекомендації / Л.А.Найдьонова // Бібліотека «Шкільного світу». Психолог. Бібліотека. – 2014. - №6. – С.1-91.

 

Процищак Г. Легко того бити, кого нікому боронити / Г.Процищак // Шкільний світ. - 2010. - №15. - С.5-10.*

Про захист дітей від фізичного і психологічного насильства.

Рашковська І. Булінг та особистість : семінар для підлітків з елементами тренінгу / І. Рашковська // Психолог. - 2019. - № 1. - С. 44-59.

Семенова  Л. Ти - сильніший за насилля! / Л. Семенова, Т. Нарли. // Психолог. – 2019. - №3. - С.62-66. - Бібліогр. с. 66.

Скажи булінгу "Стоп!" // Освіта України. - 2018. - 24 груд. - С.11.

Сорока В. Булінг – це міні-теракт / В.Сорока // Освіта України. – 2-18. – 6 серп. – С.10-11.

Яворська Т. Зупинити шкільний терор. Булінг – проблема №1 / Т. Яворська // Інформатика (Шкільний світ). – 2018. - №2. – С.11-17. – Бібліогр. : с.16.

 

ПРОФІЛАКТИКА АСОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ

Андрєєва О. Профілактика суїцидальної поведінки неповнолітніх / О. Андрєєва // Психолог (Шкільний світ). - 2013. - № 4. - С. 14-29. - Бібліогр.: с. 28-29.* 

Ащеулова І. Демографічна проблема людства. Гендерне насильство. Насильство над дітьми: урок-дослідження з екон. географії / І. Ащеулова // Все для вчителя. - 2014. - Лют. (№ 2). - С. 66-68.*

Бєляєва О. Небезпечні ігри підлітків. Первинна психологічна допомога й підтримка / О. Бєляєва // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 7/8. - С. 4-11. - Зміст: Рекомендації для батьків щодо профілактики маніпуляцій в інтернет-іграх ; Як зрозуміти, що з дитиною щось не так? Запобіжні заходи ; Що можна зробити для проілактики таких явищ, як "групи смерті" в соцмережах, і боротьби з ними? ; Пам'ятка для підлітка 

Бреславець Л.  Корекційна програма зі зменшення агресії та підвищення рівня самооцінки : тренінг для педагогів / Л. Бреславець // Шкільному психологу. - 2012. - № 3. - С. 35-39.

Булгакова О.М. Профилактика агрессивного поведения подростков  / О. М. Булгакова, Н. Ф. Врачинская // Практична психологія та соціальна робота. - 2012. - № 12. - С. 38-41. - Бібліогр. : 6 назв.*

Вахняніна Л. Пісочна анімація. Психокорекційна робота з учнями ПТНЗ / Л. Вахняніна // Психолог (Шкільний світ). - 2011. – Груд.(№ 48). - С. 8-13. - Бібліогр.: с. 13.

Веленко А. Протидія боулінгу : заняття з елементами тренінгу для учнів 5-10-х класів / Алла Веленко // Психолог (Шкільний світ). – 2018. – Лютий (№3-4). – С.50-57.

Веленко А. Профілактика ксенофобії та расизму : авторська розробка заняття для учнів 7-10 класів / А. Веленко // Психолог (Шкільний світ). - 2013. - № 2. - С. 19-21. - Бібліогр.: с. 21. 

Вовнянко Т. Ми несхожі, але рівні : тренінгове заняття для підлітків / Т. Вовнянко // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 5/6. - С. 61-63. - Бібліогр. в кінці ст.

Вовнянко Т. Як подолати агресію і бути толерантним / Т. Вовнянко // Психолог (Шкільний світ). - 2015. - № 9/10. - С. 25-26.

Вокер Н.   Чому виникають конфлікти?  / Н. Вокер. - Х : Віват, 2018. – 77 с.*

Воротинцева С.  Девіантна поведінка учнів / С. Воротинцева // Соціальний педагог. - 2018. - Вересень (№ 9). - С.32-36.

Ганді М. Педагогіка ненасильства / / М.Ганді ; вступ нарис та упор. ВА.Василенка; Пер.з англ.В.А.Василенка. - вид.2-ге.доп. - Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2016. – 400 с.

Гнатенко О. Школа - простір без насильства : соціальний проект / О.Гнатенко // Соціальний педагог. - 2014. - Берез.(№ 3). - С.9-23*

Голова Н. І. Психологія толерантності людських стосунків : спецкурс / Н. І. Голова // Позакласний час. - 2010. - № 7. - С.46-49.

Голосова Т.С. Протидія торгівлі людьми: сцен. вихов. заходу / Т.С.Голосова / Класному керівнику. Усе для роботи.- 2011.-№6.- С.44-50.*

Гузь А.Ю. Я - причина агресії  : семінар для практичних психологів, педагогів ДНЗ та початкової школи / А.Ю. Гузь // Шкільному психологу. - 2014. - № 3. - С.20-23.*

Деркач О. Особливості «важковиховуваних» дітей : причини й особливості роботи з підлітками / О.Деркач // Психолог (Шкільний світ). – 2018. - №11-12. – С.18-20. – Бібліогр. : с.20

 Заверико Н.В. Медіація як технологія розв'язання конфліктів серед підлітків: вітчизняний та зарубіжний досвід / Н. В. Заверико // Соціальна педагогіка: теорія та практика. - 2012. - № 2. - С. 28-33. - Бібліогр.: с. 33 (8 назв).

Звєрєва Р. Захисти себе від насильства : година спілкув. / Р.Звєрєва // Позакл. час. - 2012. - №19-20. - С.63-65*.

Зелинська Ю.О. Психокорекція аутоагресивної поведінки підлітків / Ю. О. Зелинська // Практична психологія та соціальна робота. - 2011. - № 5. - С. 18-20. - Бібліогр. : 7 назв. 

 Ілляшенко Т. Дитина з гіперактивним розладом : особливості психологічного супроводу / Т. Ілляшенко // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2018. - №5/6. - С. 86-97.

Кириленко А.І. Конфлікти між учителем й учнями. Способи їх розв’язання. / А.І.Кириленко // Класному керівнику. Усе для роботи. - 2011. - №5. - С.11-15*.  

Клімова І.А. Проект «Молодь проти насильства» / І.А.Клімова // Виховна робота в школі. – 2010 .- №10. - С.36-39*. 

Коляда Н. Психосоціальна допомога підліткам із суїцидальною поведінкою / Н.Коляда, О.Поліщук // Соціальна робота та соціальна освіта. – 2018. – Вип. 1. – С.24-30.

Мельниченко Н. #Я не боюсь сказати / Н. Мельниченко. - Х : Фоліо, 2017. – 209 с.*

Мур-Маллінос Дж. Вирішуємо конфлікти / Дж. Мур-Маллінос. - Х : Ранок, 2018. – 31 с.*

Кононенко Т. Різний я та світ навколо мене. Розвивально-корекційна програма для старшокласників / Тетяна Кононенко // Психолог (Шкільний світ). - 2012. – Лют.(№ 3). - С. 4-36.

Конончук Д.І. Роль виховного середовища дитячого оздоровчого табору у формуванні безпечної поведінки підлітків / Д. І. Конончук // Наукові записки / Ніжин. держ. ун-т ім. М. - Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. - С. 103-108. - Бібліогр. в кінці ст.

Краснік О. Життя неіснуючих тварин  : психологічна гра для підлітків / Олена Краснік // Психолог (Шкільний світ). - 2018. - № 17/18. - С. 70-77 : іл. - Зміст: Правила роботи в групі ; Правила грального кубика.

Крикун Л.В.  Як оминути тенета торгівця людьми? : (конспект заняття зі старшокл.) // Шк. психологу. - 2015. - № 5. - С.33.

Кульбачко І. Формування та закріплення емпатії як стійкої морально-етичної якості особистості підлітків : наукові дослідження / І. Кульбачко // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 7/8. - С. 14-18.

Кучерук М.М. Профілактика девіантної поведінки підлітків : тренінг / М.М.Кучерук // Шк. психологу. - 2013. - № 11. - С.29-31*.

Лазуткіна Л. "День Триффідів" : психологічна гра для підлітків / Лариса Лазуткіна // Психолог (Шкільний світ). - 2018. - № 19/20. - С. 84-93 : рис. - Бібліогр.: с. 87.

Ліствіна Д. Соціально-психологічний статус десятикласників. Подолання труднощів адаптації у старшій школі / Д. Ліствіна, О. Беляєва // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 7/8. - 1-16 (тематична вкладка "Практики для практики" №7-8). - Бібліогр.: с. 8. - Зміст: Тест вимірювання агресії / Л. Г. Почебут. Шкала особистісної тривожності для учнів 13-16 років / А. М. Прихожан. Дослідження самооцінки особистості (методика) / С. А. Будассі. Тест-опитувальник МУН (мотивація успіху і боязнь невдачі) А.О. Реана - модифікований ; Методика оцінювання психологічної атмосфери в колективі А.Ф. Фідлера ; Протоколи діагностичних обстежень. Зразки.

Лобанова А.С. Соціально-психологічні аспекти роботи з підлітками, схильними до девіацій : навч. посіб. / А. С. Лобанова, Л. В. Калашнікова. - К. : Каравела, 2012. - 368 с. 

Лук’яненко Л. Вчимося взаємодіяти і спілкуватися толерантно : тренінгове заняття для підлітків / Любов Лук"яненко // Психолог (Шкільний світ). - 2015. - № 7/8. - С. 15-18 : ілюстр. - Бібліогр. в кінці ст.

Максимова Н.Ю. Психологія девіантної повідінки / Н.Ю.Максимова : Навчальний посібник для студ. ВУЗів. - К: Либідь,  2011. - 2011с.*

Малихіна Т.П. Аморальні вчинки підлітків : сутність, характерні особливості, шляхи запобігання / Т. П. Малихіна // Практична психологія та соціальна робота. - 2014. - № 5. - С. 12-22 : мал.*

Мамайчук І. Діти з розладами поведінки : психологічна допомога / І.Мамайчук, М.Смирнова  // Соціальний педагог. - 2012. - № 4. - С.4-117*.

Матвієнко Т. Запобігання та подолання насильства. Правоохоронні органи. Профілактика правопорушень серед підлітків : сцен. виховн. заходу / Т.Матвієнко, А.Полударова, В.Щорс // Соціальний педагог. - 2014. - Трав. (№ 5). - С.24-26.*

Молочко Т.    Крок до дорослого життя / Т.Молочко  : практ. заняття за темою "Запобігання торгівлі людьми"// Позакласний час. - 2012. - № 19-20. - С. 66-68*.

Мосієнко С. Агресія та насилля у підлітків : профілактично-корекційний семінар-тренінг / Сергій Мосієнко, Ганна Клімова, Олександр Скрипник // Психолог (Шкільний світ). - 2011. – Жовт. (№ 40). - С. 18-23.

Навички кризового консультування : формування психосоціальної стійкості в підлітків / Н. Горлач [та ін.] // Психолог (Шкільний світ). - 2016. - № 9-10. - С. 78-87 : рис. - Бібліогр. в кінці ст. 

Нев’якіна Н. Профілактика насильства та агресії : семінар-тренінг для педагогів  / Н. Нев’якіна // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 12. - С. 84-96.

Носок Н. О. Теоретичні підходи до профілактики агресивної поведінки учнів / Н. О. Носок // Шкільному психологу. - 2010. - № 12. - С.4-13.

Перевозна С. В. Робота з учнями девіантної поведінки (до педагогічної ради) / С. В. Перевозна // Виховна робота в школі. - 2011. - №6. - С.29-35.

Пліско Є.Ю. Сутність і зміст соціально-педагогічної реабілітації агресивних підтлітків / Є. Ю. Пліско // Соціальна педагогіка: теорія та практика. - 2012. - № 4. - С. 49-53. - Бібліогр.: с. 53 (5 назв).

Подорожня Ю. Профілактика запобігання жорстокому поводженню з дітьми : теоретичний аспект / Ю.Подорожня // Соціальний педагог. - 2013. - Лип. (№ 7). - С.18-20.

Поліщук М. Стоп агресії : практичне заняття для педагогів  / М. Поліщук, В. Почупайло // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 1. - С. 80-91

Попова О. Профілактика суїцидальної поведінки підлітків / О. Попова, С. Фесун // Психолог (Шкільний світ). - 2016. - № 7-8. - 1-72 (вкладка). - Бібліогр.: с. 72 (вкладка) 

Присяжнюк І. Посттравмувальний стресовий розлад : арт-терапевтичні прийоми / Ірина Присяжнюк // Психолог (Шкільний світ). - 2018. - № 19-20. - С. 14-23. - Бібліогр.: с. 16.

Процик Л. Інтелектуально обдаровані підлітки : механізм психологічного захисту / Любов Процик // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 23-24. - С. 59-64 : рис. - Бібліогр.: с. 64.

Ризов І. Я завжди знаю що сказати : Книга-тренінг із успішних перемовин / І.Ризов; Пер.з рос.О.Калюжна. - К: Форс Україна, 2017. – 376 с.

Рубан А.М. Гнів як один з емоційних проявів особистості. Шляхи подолання / А.М.Рубан // Класному керівнику. Усе для роботи. -2011. - №5. - С.8-10*.

Сачук М.  Зниження тривожності в дітей підліткового віку : корекційно-профілактична програма / М. Сачук // Психолог (Шкільний світ). - 2016. - № 23-24. - С. 36-43. - Бібліогр.: с. 43.

Селютіна М. Профілактика та корекція девіантної поведінки підлітків : із досвіду роботи куратора / М. Селютіна // Завуч (Шкільний світ). - 2015. - № 22. - С. 12-14 : рис.

Сємібратова Т.  Програма "рівний - рівному" в освітньому процесі : досвід підготов. інструкторів-підлітків / Т. Сємібратова // Психолог (Шкільний світ). - 2011. – Листоп. (№ 42). - С. 8-11. - Бібліогр.: с. 11.

Скороходько К. В. Вплив рівня децентрації на вибір стилю поведінки у конфлікті у ранньому юнацькому віці / К. В. Скороходько // Практична психологія та соціальна робота. - 2012. - № 3. - С. 34-37 : табл. - Бібліогр. : 7 назв.

Снігульська В. Всеукраїнська конференція "Життя без насильства"  : репортаж із місця події / В.Снігульська // Соціальний педагог. - 2014. - Лют. (№ 2). - С.44-53.*

Сокол Л. Як налагодити стосунки з іншими : тренінг / Л.Сокол // Шкільний світ. - 2014. - Трав. (№ 9). - С. 15-18.

Стригун В.М. Попередження насильства в учнівському середовищі : заняття з елементами тренінгу для учнів 8-9 класів, які навчаються в інклюзивній школі / В.М.Стригун // Дитина з особливими потребами : Інклюзивна освіта. Дефектологія. Корекційна педагогіка. – 2018. - №11. – С.22-27 : фот. – Бібліогр. : 5 назв.

Талько М. Мій світ без рабства : гра / М.Талько // Соціальний педагог. - 2013. - Лип. (№ 7). - С.4-14.

Теслюк В. Бібліотека - координатор діяльності, спрямованої на профілактику насильства щодо підлітків / В. Теслюк, А. Стульнікова // Вісник Книжкової палати. - 2010. - № 10. - С. 44-48. - Бібліогр. в кінці ст.

Теслюк П. Насильство та жорстокість. Корекційно- розвивальне заняття для підлітків / П. Теслюк // Психолог (Шкільний світ). - 2011. – Листоп. (№ 44). - С. 3-5.

Томченко А.  Уроки толерантності  : заняття з елементами тренінгу для учнів 7-11-х класів / А. Томченко // Психолог (Шкільний світ). - 2013. - № 8. - С. 18-20

Уманська О.В. Психічні розлади в дитячому середовищі та рекомендації щодо запобігання їх загострень у школярів / О.В.Уманська // Шкільному психологу. - 2010. - № 5. - С. 6-7.

Упиренко А.В. Я – проти насильства: сцен. вихов. заходу / А.В.Упиренко //Класному керівнику. Усе для роботи. - 2011. - №5. - С.47-48.

Хараїн Л. Корекція емоційного стану через рух : практичне заняття для підлітків / Л. Хараїн // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 21-22. - С. 20-22 : фот. - Бібліогр. в кінці ст. 

Харченко Н. Управління конфліктами: методики й рекомендації щодо їх вирішення / Н.Харченко // Школа. – 2018. - №12. – С.8-31.

Чуб. Н.В. Агресивна дитина на уроці. Причина, усвідомлення, допомога / Н. В. Чуб // Трудове навчання в школі. - 2019. - № 21/22. - С. 81-83.

Шадура Н. Я та інші : тренінгові заняття для учнів 8-9 класів /Н.Шадура // Психолог (Шкільний світ). – 2013. - №21. – С.14-15.

Швидка І. Гендерна рівність : заняття для учнів 9-11 класів / І.Швидка, О.Полякова // Психолог (Шкільний світ). – 2018. - №15-16. – С.62-69 : іл. – Бібліогр. в кінці ст.

Шевченко О.О. Конструктивний вихід із конфлікту / О.О.Шевченко : (аналітичний практикум для заступників директорів з вихов. роботи)  // Виховна робота в школі. - 2014. - № 1. - С.13-17.

Шевченко О.О. Профілактика конфліктних ситуацій у колективі / О.О.Шевченко : тренінг. заняття для педагогів // Виховна робота в школі. - 2015. - № 3. - С.2-6.

Шевченко С. Особливості соціально-психологічної адаптації підлітків і студентів як передумови їх асоціальної поведінки / С.Шевченко, І.Денисов // Наука і освіта. – 2018. - №9-10. – С.92-97.

Штефан Л.А. Профілактика девіантної поведінки дітей та молоді в Україні : ретроспективний аналіз / Л.А. Штефан, О.В.Юшко, Н.Ю.Борейко ; М-во освіти і науки України, Харків. нац. Пед.. ун-т ім. Г.С.Сковороди. – Харків : Діса-плюс, 2018. – 195 с.

 

ПРОФІЛАКТИКА НАСИЛЬСТВА В СУЧАСНІЙ СІМЇ

Бронсон П. Батьки в шоці: новий погляд на виховання / По Бронсон, Ешлі Меррімен ; пер. з англ. Ігоря Семенюка. – Харків : Фабула. – 400 с.

Вершиніна О. Поліпшення взаємодії між батьками та підлітками : заняття з епементами тренінгу / О. Вершиніна // Психолог (Шкільний світ). - 2013. - № 7. - С. 38-41. - Бібліогр.: с. 41.

Голосова Т.С. Любов – найкращий засіб виховання / Т.С.Голосова // Класному керівнику. Усе для роботи. - 2011. -№5. - С.19-21.*

Домбровська В. Агресивні тенденції у дітей : батьківські збори / В.Домбровська // Психолог (Шкільний світ). – 2013. - №6. – С.29-30. – Бібліогр. : с.30.

Демент'єва Н. Сім'я - простір без насильства  : тренінг для батьків / Н.Дементєва // Позакласний час. - 2013. - № 5-6. - С. 85.

Демент'єва Н. Сімейне насильство  : ситуат. вправи для батьків / Н. Демент'єва // Позакласний час. - 2013. - № 5-6. - С. 86-87.

Демиденко О. Домашнє насильство : психологу для роботи / О. Демиденко // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 12. - С. 4-20.

Дризлова В. Вчимося бути толерантними : година спілкування з елементами казкотерапії (4 клас) / Вікторія Дризлова // Початкова школа. - 2019. - № 6. - С. 48–51.

Дудяк Л. Насильство над дітьми в сім'ї / Л.Дудяк // Соціальний педагог. - 2013. - Квіт. (№ 4). - C.19-25.

Єрьоменко В. Запобігання насильству в сім'ї : матеріали для проведення батьк. просвіти / В. Єрьоменко // Соціальний педагог. - 2014. - Берез.(№ 3). - С.45-48.

Єфремова Г.Л. Профілактика насильства в сімї та профілактика дитячої жорстокості в освітньому середовищі / Г.Л.Єфремова // Виховна робота в школі. – 2018. - №3. – С.36-39.

Калошин В.Ф. Підводні рифи покарання дитини з виховною метою / В.Ф.Калошин : мат-ли для бесід із батьками // Виховна робота в школі. - 2017. - № 4. - С.49-54*.

Кінаш Я. Насильство в сім’ї: реалії сьогодення / Я.Кінаш // Право України. - 2011. - №11-12. - С.170-175*.

Коваль Л. Хто сильніший - той і правий?  // Урядовий курєр. - 2015. - 14 листоп. - С.1, 5*.

Насильство в родинах - тема гостра і болюча. Наскільки вона актуальна для України, з'ясовували представники компанії GfK Ukraine на замовлення Фонду народонаселення ООН. 

Коновал С. Сімейне насильство та його наслідки  : лекція для батьків  /Є.Коновал // Шкільний світ. - 2014. - Квіт. ( № 8). - С.7-9*.

Костинюк О. Конфлікти з батьками : година спілкув. з елементами тренінгу / О.Костинюк // Шкільний світ. - 2014. - Берез. (№ 6). - С.15-17.

Кулик Н.    Домашній Армагедон / Н.Кулик // Освіта України. - 2012. - 10 груд. - С.8-9*.

Кучерява О. Насильство у родині не повинно залишатися за зачиненими дверима / О.Кучерява : (парламентська хроніка) // Голос України. - 2016. – 18 листоп. - С.2*.

Луньова І.    Як уберегти підлітка від насильства: батьківські збори / І.Луньова  // Шкільний світ. - 2012. - Жовт. (№ 39). - С.4-6*.

Максимова Н.Ю. Проблеми насилля в сімї / Н.Ю.Максимова, Мілютіна // Позакласний час. - 2011. - №1. - С.138-152.

Печерська Т. Не буває родин, в яких не виникають конфлікти, але вони не мають псувати здоров'я членам сім'ї / Т.Печерська // Здоров"я і довголіття. - 2017. - 24-30 січ. - С. 3.

В розмові з Галиною Козловою, директором Київ. міського центру сім'ї "Родинний дім", наведено прості поради для створення гармонійного мікроклімату в сім'ї.

Повалій Л. Профілактика насильства в сучасній сімї: теоретичний і прикладний аспекти / Л.Повалій // Класний керівник. - 2011. - Лют.(№3). - С.1-31.*

Поліщук М. Ну в кого він такий? : практичне заняття з батьками  / Поліщук М. // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 1. - С. 74-79.

Попадін Р. Сім’я без насильства : практичне заняття для підлітків / Р. Попадин // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 12. - С. 62-68.

Потапенко В. Як захиститися від домашнього тирана? / В.Потапенко // Чернігівські відомості. - 2011. - 9 берез. - С.19.

Рудюк Т. Насильство в сім'ї : виступ на батьківській конференції /Т.Рудюк  // Соціальний педагог. - 2013. - Лип. (№ 7). - С.36-39.

Саверська-Лихошва В. Сімейна жорстокість: міф чи реальність? / В.Саверська-Лихошва, М.Дубинський // Класному керівнику. Усе для школи. - 2011. -№1. - С.14-17.*

Седих К. Психологія сім’ї : навч. посіб. / Кіра Седих. – Київ : Академія, 2017. – 192 с. – (Альма-Матер).

Суворова Н. Які батьки - такі й діти? Дослідження проблеми жорстокості та насильства в сім'ї /Н.Суворова  // Соціальний педагог. - 2013. - № 11. - С.34-44*.

Фесюкова Л. Б.  Виховуйте мене правильно / Л. Б. Фесюкова. - Харків : Ранок, 2010. – 192 с. - (Родинна академія).

Хабайлюк В.В. Особливості суперечливих стосунків між батьками та дітьми підліткового вік / В. В. Хабайлюк // Практична психологія та соціальна робота. - 2012. - № 3. - С. 37-40. - Бібліогр. : 4 назв.

Хромова О. Попередження проявів насильства в неблагополучних сім'ях учнів-підлітків / О.Хромова  : метод. реком.// Класний керівник. - 2012. - Трав. (№ 9-10). - С.2-46.*

Черниш Н.М. Тілесне покарання з боку батьків – це насильство /   Н.М.Черниш // Шкільному психологу. - 2011. - №1. - С.32-33.*

 

VI. ЯК НЕПОВНОЛІТНЬОМУ ЗАХИСТИТИ СЕБЕ?

 

Антипова І.  Право людини на життя, свободу і недоторканість / І. Антипова // Шкільний світ. - 2011. - Листопад (№ 43). - С. 9-12.

 

Борисенко Т.  Спілкування з правоохоронними органами : бесіда / Т. Борисенко // Позакласний час. - 2012. - № 21-22. - С. 99-10.

 

Дії після розкриття дитиною факту насильства // Психолог : всеукраїнська газета для вчителів. - 2019. - № 12. - 54-61. – Вкладка.

Захист прав дитини в Україні: підсумки діяльності у 2013 році Уповноваженого Президента України з прав дитини Ю.О.Павленка. - К: "К.І.С.", 2014. – 187 с.

Захистимо наше майбутнє : до Міжнародного дня безвинних дітей - жертв агресі // Шкільна бібліотека. - 2017. - № 5. - С.23-24*.

Коваль Л. Ображають неповнолітнього ? Телефонуй / Л.Коваль // Урядовий кур"єр. - 2017. - 1 черв. - С.3*.

Ковалів І. Як захистити учнів від насилля у школі? / І. Ковалів // Урядовий кур"єр. - 2017. - 9 груд. - С.4.

Поради батькам, чиї діти зазнали психологічних і фізичних травм від вчителів.

Климковська Н.  Правосуддя для дітей: перші кроки/ Н. Климковська // Демократична Україна. - 2013. - 26 лип. - С.6.

Насилля над малолітніми: злочин і покарання / інтерв'ю з прокурором В.Галицьким провела О.Ментель // Голос України. - 2012. - 26 трав. - С.10.

Сікаленко Р. Шкільна рада з профілактики правопорушень : [діяльність у контексті сучасної освіти] / Р. Сікаленко, Штоппель, О. Попіль // Соціальний педагог. - 2013. - Серп. (№ 8). - С.7-15.

Ткаченко С. Суд над тілесними покараннями дітей / С. Ткаченко // Виховна робота в школі. - 2011. - № 10. - С. 35-40.

Фокина Т.В. Правовий порадник для учнів, батьків, педагогів / Т.В. Фокина // Виховна робота в школі - 2011. - №1. - С.8-12.

Чомко Н.    Дитину покарали батьки? Допоможуть міліція, рятувальники і суд / Н.Чомко // Освіта України. - 2012. - 4 черв. - С.14.

 

Додаток 1. Види насильства

Проблема насильства з метою його попередження сьогодні вивчається в різних аспектах і розглядається  багатьма галузями знань. Юриспруденція акцентує увагу на порушенні правових норм. Соціологія виявляє причини і поширеність насильства, як соціальної девіації і визначає його як явище дискримінації особи і сім’ї, утиск або обмеження її/їх прав і свобод. З економічної точки зору насильство можна розглядати як незаконну дію, яка приносить значно більший прибуток, ніж узаконені види діяльності в тій або іншій сфері. У філософії насильство визначається як застосування сили або загроза її застосування, як зведення сили в закон людських відносин.

Типовими проявами насильства є:

- позбавлення життя, заподіяння тілесних ушкоджень, зазіхання на статеву недоторканість, захоплення заручників, здирство й інші способи вилучення майна, катування і застосування незаконних методів впливу стосовно затриманих і підслідних;

- перевищення влади, позбавлення різноманітних прав і свобод, жорстоке поводження з дітьми тощо.

Найважливішими аспектами вивчення насильства сьогодні є : насильство в сімї, насильство до жінок та людей похилого віку, насильство щодо дітей та підлітків.

Проблема насильства в сім’ї  існує давно і в усіх країнах, відображає дисгармонію і перекоси, що існують в суспільстві.

Насильство в сім’ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім’ї відносно іншого її члена, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини та громадянина і завдають йому моральної шкоди, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.

Прийнято виділяти наступні форми насильства в сімї: фізичне, сексуальне, психологічне, ізоляція, обмеження свободи пересування, економічне.

Фізичне насильство в сімї – умисне нанесення одним членом сімї іншому побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоровя, завдання шкоди його честі і гідності.

Сексуальне насильство в сімї – протиправне посягання одного члена сімї на статеву недоторканість іншого, а також дії сексуального характеру відносно неповнолітнього члена сімї.

Психічне насильство в сім’ї – насильство, пов’язане з дією одного члена сім’ї на психіку іншого шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися шкода психічному здоров’ю.

Економічне насильство в сім’ї – умисне позбавлення одним членом сім’ї іншого житла, їжі, одягу й іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я.

Домашнє (сімейне) насильство – акт зумисного залякування, фізичного нападу, побиття, замах сексуального характеру чи будь-яка інша неправомірна поведінка одного партнера по відношенню до іншого. Наслідки можуть передаватися від покоління до покоління. Жінки, чоловіки та діти в Україні потерпають від насильства з боку своїх партнерів, батьків, друзів або незнайомців значно більше, ніж можна уявити. Стереотипи, які існують в українському суспільстві перетворюють це явище на епідемію. Неадекватні  дії одного з членів родини по відношенню до інших містять ознаки протиправних дій, які можуть кваліфікуватися як насильство в сім’ї. Серйозний, іноді непередбачений психологічний дисбаланс у подружніх і батьківських відносинах веде до негативних, особистісних і спільних, незворотних процесів. Це, в свою чергу, приводить до розладу та руйнування сім’ї. Насильство в сім’ї по відношенню до жінок спричиняють жертві медичні проблеми, такі як тілесні ушкодження, удари, переломи кісток і це часто призводить до тимчасової непрацездатності або інвалідності. До соціальних і психологічних проблем жінок які піддалися насильству в сім’ї відносяться: стреси, важкі депресії, самоізоляція від суспільства, суїцидальні спроби.

 

Додаток 2. Тематичний цитатник «Життя без насильства»

 

Несправедливість досягається двома способами: або насильством, або обманом.

 Марк Тулій Цицерон

*

Щастя усього світу не варте однієї сльози на щоці невинної дитини  

Ф.Достоєвський

*

Я бачив у житті багато зла, але і воно не змінило мого ставлення до добра.

 Алі Апшероні

*

Тисячі слів залишать менший слід, ніж память про один вчинок.

Генрік Ібсен

*

Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а тому, що їх усім дано.

Сенека

*

У мого брата – незвичайна професія: він знаходить речі раніше, ніж люди встигають їх згубити.

Франк Карсон

*

Насилля створило перших рабів, страх їх увіковічнив

 Жан-Жак Руссо

*

У війні не буває переможців – лише переможені.

Артур Невілл Чемберлен

*

Або людство покінчить з війною, або війна покінчить з людством.

Джон Кенеді

*

Якщо доводиться вибирати між неправдою і грубістю, вибери грубість; але якщо доводиться вибирати між неправдою і жорстокістю, вибери неправду.

Марія Ебнер- Ешенбах

*

Жорстокість, як усяке зло, не потребує мотивації, їй потрібен лише привід.

Джордж Еліот

*

Свобода не в тому, щоб не стримувати себе, а в тому, щоб володіти собою.

Ф.Достоєвський

*

Якщо трохи розгнівався, то перш, ніж щось зробити або промовити, порахуй до десяти. Якщо дуже розгнівався, порахуй до ста. Якщо ж пригадаєш про це у сердитому стані, то й рахувати не доведеться.

 Лев Толстой

*

 

 

Глибока річка не збуриться, коли в неї кинути камінь; також і людина. Якщо людина обурена образами, то вона не річка, а калюжа.

Лев Толстой

*

Насильство над дітьми й підлітками включає будь-яку форму поганого ставлення до них, яке допускають батьки, опікуни або вихователі.

Н.Кантре

Коментарі

Популярні публікації