Профілактика наркозалежності серед молоді

 Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації

КЗ «Чернігівська обласна бібліотека для юнацтва» Чернігівської обласної ради

 

 

 

Серія «Негативні прояви у суспільстві»

 

Наркотична залежність молоді

Бібліографічний список літератури

Вип. 12

 


 

 

Чернігів 2021




 

Наркотична залежність молоді: бібліогр.. список л-ри. - Вип. 12 / уклад. : Л.Кравченко ; КЗ «Чернігів. б-ка для юнацтва» Чернігівської обласної ради, - Чернігів, 2021.- 30 с.

 

Бібліографічний список літератури «Наркотична залежність молоді» інформує про законодавчі акти, книги та статті з періодичних видань, які визначають, досліджують і висвітлюють проблему залежності молоді від наркотичних речовин. 

Інформацію згруповано в трьох розділах: «Наркоманія: витоки, сутність, наслідки» (загальна вступна стаття), «Законодавчі акти щодо питання наркотичної залежності»,  «Проблема наркоманії серед молоді та її профілактика». У третьому розділі згруповано описи  статей з періодичних видань за період 2010-2020 роки.   Інформація частково анотована, в середині розділів розміщена в алфавітному порядку. Доповнення відбуваеться щороку.

Джерела відібрано з видань, які надходять до КЗ «Чернігівська обласна бібліотека для юнацтва» Чернігівської обласної ради. 

Розраховано на учнів, студентів, викладачів, соціальних педагогів, фахівців, які працюють з молоддю і всіх, кому не байдуже майбутнє суспільства.

 

 

Укладач: Л.Кравченко

Комп’ютерна верстка: Л.Кравченко

Відповідальна за випуск: М.О.Латамарчук

 

 

 





Наркоманія: витоки, сутність, наслідки


Зловживання наркотиками, відоме з найдавніших часів, але на сьогодні поширилось в розмірах настільки, що в багатьох країнах визнано соціальним лихом.  У міжнародному антинаркотичному центрі в Нью-Йорку існує документ, який вказує, що  кількість наркоманів на земній кулі дорівнює  1 000 000 000 чоловік. Результати численних досліджень свідчать, що реальні масштаби зловживання наркотичними засобами і сильнодіючими речовинами на кілька порядків перевищують дані офіційної статистики. Відомо, що кожен наркоман заражає 6-10 осіб, а також на одного зареєстрованого наркомана припадає 9-10 осіб - незареєстрованих.

Наркотики – це група речовин, які призводять до виникнення особливого стану – ейфорії, кайфу (стану фальшивої радості, райдужних, але необгрутованих марень, що супроводжуються приглушенням почуття відповідальності). Наркотики викликають підвищену, ненормальну, надмірну активність, психічне й рухове збудження. До наркотичних речовин належить опіум, героїн, морфін, марихуана, різні болезаспокійливі речовини.

Етимологічно термін «наркоманія» пов'язаний з поняттям «наркотик» (від грец. narkotikos- заколисливий). Однак термінологічна невизначеність виникає відразу ж, як тільки мова заходить про препарати, що не відносяться до групи опію, тому що серед засобів, віднесених до наркотиків, лише опіати й ноксирон мають снотворний вплив. Інші ж препарати за своєю фармакологічною активністю є психостимуляторами. Нині термін "наркотична речовина" (наркотик) застосовується стосовно тих речовин, які здатні викликати при їхньому вживанні снотворну, болезаспокійливу або збудливу дію.

Про вживання людьми різних речовин, що змінюють поведінку, відомо із глибокої  давнини. Існує припущення, що перше знайомство людини з наркотиками відбулося в ранньому палеоліті. З розвитком суспільного життя стали виділятися особистості, що виконували особливі функції та впливали на громадське життя. Це вожді племен, маги, шамани, жерці. У глибокій давнині право вживати наркотики мали тільки вони. Для простих смертних на ці засоби було покладено табу, а рецепти наркотичних речовин були великою таємницею. Таким чином, привілейованим класам вдавалося відгородити народ від самознищення.

Використовувалися і різні рослини, що викликали фізіологічні і психічні зміни, зазвичай в релігійних обрядах або при проведенні медичних процедур. Приклад - використання на Близькому Сході 5 тис. років. до н.е. "злаку радості" (видно, опіумного маку).

Близько 2700 р. до н.е. в Китаї використовували коноплі (у вигляді настою): імператор Шен Нунг наказував своїм підданим приймати її як ліки від подагри і неуважності. Люди кам'яного століття знали опіум, гашиш і кокаїн, які використовували для зміни свідомості (в ході релігійних обрядів) і при підготовці до бою. На мурах похоронних комплексів індіанців Центральної і Південної Америки збереглися  малюнки, що датуються серединою 3 тис.до нашої ери на яких зображені люди, що жують листя коки (один із способів прийому кокаїну).

Вирощування маку і використання його з метою отримання наркотичного задоволення мало місце ще в 300 році до нашої ери; він вирощувався в Мексиці, Китаї, Індії, Камбоджі, В’єтнамі, Лівані, Туреччині, Афганістані. Опіумний мак досі вирощується в країнах Золотого Трикутника – Бірмі, Лаосі, Таїланді.

Протягом усієї історії контакти між далекими культурами відбувалися завдяки торгівлі і війнам. Наприклад, у результаті хрестових походів і подорожей Марко Поло європейці дізналися про опіум і гашиш, вже тоді широко поширені на Сході. Пізніше подорожі європейців (головним чином англійців, французів, португальців та іспанців) до Америки принесли нові відкриття: основні психоактивні речовини привезені до Європи з Америки - кокаїн (з Південної Америки), різні галюциногени (з Центральної Америки) і тютюн (з Північної Америки). Як зясували дослідження, між культурами відбувся двосторонній обмін: з Європи в Америку завезли алкоголь, отриманий в результаті перегонки, а з Чилі в 1545 році до Європи - коноплю.

Відомі  випадки, коли держава не забороняла наркотики, а навпаки сприяла процвітанню торгівлі ними. Найкращий приклад - збройні конфлікти між Великобританією та Китаєм у середині ХІХ століття. Причина війн в тому, що англійські торговці завозили до Китаю опіум, тому й ті війни називали опіумними війнами. До середини ХІХ століття кілька мільйонів китайців приохотилися до опіуму. У цей час Китай вийшов на перше місце у світі за кількостю споживання опіуму, більша частина якого вирощувалася в Індії та переправлялася в країну англійцями. Китайський уряд приймав безліч законів про контроль над імпортом опіуму, але жоден з них (включаючи повну заборону) не набув бажаного дії.

Масове вживання наркотиків у Європі почалося у дев'ятнадцятому столітті. В цей період група інтелектуальних авантюристів почала експериментувати над власною свідомістю, вживаючи наркотики, привезені з Єгипту та Індії. 1874 рік – дата отримання британцями героїну, а першою людиною, яка зуміла знайти медичне застосування кокаїну, був Олександр Беннятт.

До початку ХХ століття практично не існувало обмежень на виробництво і споживання наркотиків. Іноді робилися спроби скоротити або взагалі заборонити використання певних речовин, але вони були нетривалими і, як правило, невдалими.

На початку двадцятого століття  непомірно зріс інтерес до речовин, які здатні змінювати стан психіки. Америка страждала від хвилі наркотиків. В 20 роках ХХ століття наркоманія захопила чорний ринок. Колесо смерті прокотилося по Європі в 50-х роках ХХ ст., але залізна завіса Сталіна врятувала СРСР від наркотиків, на жаль не надовго. У 90-ті роки, роки перебудови, нові розваги разом з усім західним поширились серед серед населення. 

Розвитку наркоманії в СРСР сприяло руйнування Горбачовим тоталітарного ладу, що викликало появу багатьох свобод, серед яких, на жаль, і наркотики. Крім того, під час афганської війни десятки тисяч солдатів вживали наркотики. І повернувшись з неї, вони продовжували це робити. До кінця вісімдесятих вже сформувалося злочинне співтовариство наркоторговців. Вартість наркотиків впала, а кількість наркозалежних зросла. Обіг наркотиків був тоді близько 500 тонн на рік. З 1996 року відбувся зсув у бік дорогих наркотиків, таких як опіум, героїн. В один момент наркотичного дурману накопичилося стільки, що радянський уряд  був в не змозі стримати потік завезення наркотиків, і смерть із величезним натиском вилилася на населення. Особливо постраждала молодь, адже основна частина наркоманів - підлітки, які психологічно слабіші ніж дорослі, і не в змозі відмовитися  спробувати нове.

Наркотична ситуація в останні роки у незалежних  країнах колишнього СРСР, в тому числі і в Україні значно погіршилася: поширення наркоманії відбувалося загрозливими темпами і мало тенденцію до загострення. Споживання наркотичних засобів і токсичних речовин досі зростає. Неухильно збільшується обсяг незаконного обороту наркотиків і зростає кількість злочинів, скоєних на грунті наркотиків і наркоманії. У середньому кожний 17-й злочин в Україні вчинений на грунті наркоманії. Щороку в Україні виявляється понад 12 тис. хворих на наркоманію, а від наркотиків помирає майже 1 тисяча молодих людей. За неофіційними даними, залежними від наркотиків є близько 500 тис. українців, переважна більшість з яких – молодь віком до 28-30 років. За соціологічними і демографічними характеристиками щодо наркоманії: чоловіки складають 62,5%, а жінки 37,5%. Середній вік дорівнюває 18 рокам. Більшість опитаних (59,8%) проживають в окремій квартирі, значно менше (23,3%) в комунальній квартирі. Проживають в батьківській родині 69,5%, мають свою родину на момент опитування 17,0%, самотні 13,3% респондентів.

Новим небезпечним явищем стала поява "сімейної" наркоманії, тобто, коли один член сім'ї залучає до наркоманії інших. Це особливо помітно на серед молодих сімей, насамперед у великих містах. Зафіксовані випадки, коли малолітніх дітей до уживання  наркотичних речовин залучили власні батьки.

Дані статистики свідчать про тісний взаємозв'язок зростання наркоманії  зі зростанням кількості захворювань на СНІД, вірусний гепатит та інші серйозні захворювання. Більше 91%  виявлених випадків зараження ВІЛ-інфекцією зафіксовано серед осіб, що вживають наркотики внутрішньовенно.

Наркоманія стрімко молодшає, тому що все більша кількість неповнолітніх здобувають "досвід" споживання наркотичних і психотропних препаратів. За даними наркологічного обліку рівень захворюваності наркоманіями серед підлітків майже в 2,5 рази вище, ніж серед усього населення. Зловживають наркотиками підлітки в 6,3 рази частіше, ніж населення всіх інших вікових груп.

На жаль, наркотики набувають  якостей  складових молод іжної  „культури” нарівні з  палінням та вживанням алкогольних напоїв.  Наркозалежних обєднує   система спільних відносин, символів, цінностей, так звана субкультура наркозалежних. Субкультура – культура якого-небудь соціального середовища в історично певний час, яка визначається системою переконань, цінностей і норм, що їх поділяє і активно використовує явна меншість людей у межах певної культури.  Для представників  наркотичної субкультури наркотик або вживання наркотичних речовин є символом групи. Але слід враховувати, що вживання наркотичних і токсичних речовин є тільки частиною системи цінностей субкультури. Вживання наркотиків стає в один ряд із загальним ставленням до життя, при цьому наркотик символічно пов'язується з досягненням  успіху і матеріальною забезпеченостю. Але навіть вживання такого "легкого" наркотика як марихуана, при якому ризик звикання відносно невеликий, відбувається зміна системи цінностей, швидко наступають прояви амотіваціонного синдрому. За даними дослідження 58,5% споживачів наркотиків починали свою "наркотичнукар'єру "з вживання марихуани, 16% з галюциногенів, 9,3% з токсичних речовин, 5,5% з кокаїну, 4,3% з психостимуляторов, 3,8% з опіатів, 2,5% з барбітуратів.

Багато факторів мають значення на початку вживання наркотиків, продовження і відмови від подальшого застосування. В якості мотивів можуть виступати: задоволення цікавості, випробування почуття приналежності, відхід від чогось гнітючого (седативний ефект) і т п. Не існує єдиної все пояснюючої причини.

Серед причин, за яких наркотики так легко прижилися в нашому суспільстві найбільш вагомими є наступні:

1) Різка зміна соціального статусу  (розшарування в суспільств).

2) Масований вплив західної культури та пропаганда західного стилю життя.

3) Ціннісна криза в суспільстві,  втрата життєвих цінностей.

4) Ослаблення сімейних зв'язків (в окремих випадках).

Проблема дитячої та підліткової наркоманії досягла катастрофічних розмірів: на сьогоднішній день вже кожен другий школяр пробував наркотики, адже наркотики тепер можна купити скрізь: на ринках, зупинках міського транспорту, дискотеках, школах, вузах.

Більшість дітей з малозабезпечених і кризових сімей, які перебувають без нагляду батьків, починають в ранньому віці вживати алкогольні напої, нюхати бензин, клей, потім переходять на анашу, макову соломку, бавляться паркопаном, кетамином. Потім вже пробують важкі наркотики, такі, як гвинт,... І якщо для цих дітей  це спосіб піти від навколишньої  брудної дійсності нижчих верств населення, то нащадки багатих батьків починають вживати наркотики задля нових відчуттів, бо для них нижчий шар населення уособлюється із певною свободою і безкарностю.

В молодіжному середовищі вживати наркотики сьогодні стало модним, престижним і майже обов'язковим, а у підлітків  вже сформувалася  ступінь стійкості до вживання наркотиків, що позначається на поведінці підлітка і визначає її як адитивну.

У літературі описано два типи такої поведінки:

- полісубстантное (застосування широкого спектру псіхотропних і токсичних речовин, серед яких потім вибирається найбільш привабливе);

 - моносубстантное (застосування тільки однієї речовини, до якого є найкращий доступ).

Ризик виникнення і розвитку наркоманії при наявності аддитивної поведінки за даними досліджень коливається в широких межах (для опіатів це складає від 19 до 42 %).

Фактори ризику можна розділити на три найбільш значущих і основних групи:

- соціальні фактори - доступність речовини (або препарату); мода на нього; вплив групи однолітків (найбільш значимий фактор);

-психологічні фактори - особистісний характер людини; привабливість випробовуваних відчуттів і переживань;

- біологічні фактори – початкова толерантність і природа вживання речовини (препарату).

Найбільш небезпечним з цих груп з точки зору епідеміології є соціальний фактор, в якому найважливішим етапом є груповий етап психічної залежності, коли потреба у вживанні наркотиків виникає негайно, як тільки збирається своя компанія. Як правило, ще відсутня індивідуальна психічна залежність, але надзвичайно важливим є той момент, що на цьому етапі мають значення існуючі певні суспільні ритуали застосування наркотиків такі, як один шприц  для всіх і загальний посуд, розподіл дози наркотику з товаришем, додавання своєї крові для очищення та перевірки якості наркотику і т.д. Подібні ритуали кровно зв'язують всіх разом і це дозволяє підліткам відчувати себе несамотніми і потрібними одне одному. При цьому відмова від загального шприца трактується виключно як зрада своєї компаніїа не як елемент захисту власного здоров'я.

Можна виділити наступні підліткові групи :

а) територіальні  (що групуються за місцем навчання або місцем проживання);

б) деліквентні (тобто об'єднані не карними з точки зору кримінального законодавства вчинками і правопорушеннями (як правило, дрібним крадіжкою або дрібним хуліганством));

в) кримінальні (об'єднані діями, аналогічними зазначеним у пункті (б), але які підпадають під кримінальне законодавство).

З трьох зазначених типів груп найнебезпечнішими визнано  територіальні групи, тому що  близько 65-70% підлітків починали зловживати наркотиками саме в таких групах.

Як показує світова практика, вилікувати від наркоманії вдається не більше 2-3 відсотків хворих, тому краща методика боротьби з наркоманією - профілактика.

Система наркологічної допомоги орієнтована, перш за все, на допомогу особам які вже страждають хімічної залежністю, але недостатньо ефективна для надання допомоги споживачам наркотиків на початковому етапі  захворювання.

Спроби вирішити проблему шляхом активізації діяльності наркологічної служби країни не приносять належного результату. Причин цього кілька: відсутність реального постійного контакту наркологів з коллективами неповнолітніх, які є основним середовищем для залучення до наркотиків, труднощі первинного виявлення початкових етапів алкоголізму та наркоманії, слабка матеріально-технічна база наркологічних установ.

Реальним виходом із ситуації є залучення до профілактичної роботи педагогів і психологів середніх шкіл та інших установ системи освіти, соціальних і бібліотечних працівників, що мають максимальну можливість постійного контакту з дітьми та підлітками і можуть помітити ті нюанси стану та поведінки, які найчастіше вислизають від батьків і фахівців наркологів. Соціально-педагогічна  профілактика  наркоманії    вид  соціальної  діяльності,  що  спрямована  на проведення  освітньо-профілактичних  заходів  та  реалізацію  педагогічних  моделей  впливу  на  особистість  з метою  попередження  вживання  наркотичних  засобів,  алкогольних  напоїв.  Ґрунтується  на  своєчасному виявленні  та  виправленні  негативних  інформаційних,  педагогічних,  психологічних,  організаційних  факторів, що  зумовлюють  відхилення  у  психічному  та  соціальному  розвитку  дітей  і  молоді,  у  їхній  поведінці,  стані здоров’я, а також в організації життєдіяльності і дозвілля.

Зміст соціально-педагогічної профілактики наркоманії:

-формування установок (відношень, мотивів, моделей поведінки) на життя без наркотиків; 

-поширення  профілактичної  інформації  (друкована  продукція,  засоби  масової  інформації, міжособистісні стосунки, інші форми соціальної роботи);

- формування умінь і навичок здорового способу життя;

- застереження формування пронаркотичних моделей поведінки;

- ініціювання педагогІчно-змістовної діяльності з профілактичної роботи;

- організація заходів щодо виконання програми нормальної поведінки; включення  до  міжнародних  проектів  питань  з  профілактики  наркотизації,  поширення  передового міжнародного досвіду з зазначеної проблеми;

-превентивна робота з проблем пияцтва, алкоголізму, вживання тютюну серед неповнолітніх і молоді;

- пропагандистські заходи до міжнародних свят, Всесвітніх днів без тютюну, алкоголю, наркотиків.

Види та форми соціальної профілактики  наркоманії:

- наукова робота з визначення факторів, що впливають  на характер процесу наркотизації, і  розробка науково обґрунтованих рекомендацій щодо соціально-педагогічної профілактики;

- організаційно-педагогічні заходи  щодо  створення середовища  за  місцем  проживання дітей  і  молоді, яке виховує і пропагує здоровий спосіб життя  (робота  консультаційних  пунктів  пр офілактики  наркотизації  з  проблем  освіти,  виховання, організації дозвілля, працевлаштування тощо);

-педагогічне  втручання  в  ситуацію  збоченого  пронаркогенним,  проалкогольним  фоном  розвитку окремої особистості і популяційної групи;

-соціально-педагогічний  моніторинг,  аналіз,  надання  рекомендацій,  проведення  заходів  щодо реалізації державних, регіональних, галузевих програм з профілактики наркотизації;

-залучення  різних  соціальних  інститутів  у  процес  соціалізації  діте й  і  молод і,  створення  в  мережі соціальних  служб  умов  для  виявлення  соціальних  ініціатив,  розвитку  молодіжного  руху  та  відродження традицій національного виховання (проведення масових профілактичних свят, конкурсів, спортивних змагань, театралізованих дій);

- організація соціально-педагогічної та освітньої р оботи  з дітьми з сімей  групи ризику (індивідуальна та групова робота з батьками й дітьми, з різними категоріями молоді);

- сприяння  установам  освіти,  комітетам  у  справах  неповнолітніх,  спорту,  культури  та  іншим організаціям в діяльності з профілактики  негативних явищ  серед  молоді, в організації  здорового способу  життя неповнолітніх і молоді.

Організація заходів з профілактики наркоманії будується на основі цільових програм, об'єднаних загальною концепцією профілактичної роботи. Мета такої роботи - створення в молодіжному середовищі альтернативної ситуації, яка б перешкоджала зловживанню наркотиками, поширення інформації про причини, форми і наслідки зловживання наркотичними засобами, формування у підлітків навичок аналізу і критичної оцінки інформації, що отримується про наркотики, і вміння приймати правильні рішення, тому що наркоманія – це захворювання людей, які не зуміли сказати “Ні”.

У наші дні наркоманія стала хворобою найнезахищеніших верст суспільства, тобто молоді і підлітків. Це для них, як їм здається, вона стала своєрідним способом виходу зі стресових ситуацій, адже на ці вікові категорії  припадає пік пережитих змін і стресів, а під час наркотичної ейфорії відчувається піднесення настрою, відчуття веселощів і радості, виникає викривлення в сприйнятті  ситуацій  та стосунків серед людей. Наркотичне  сп’яніння спотворює сприймання форм предметів, кольори, простор, час й звуку.

Існує багато поглядів на те, чому людина звертається  до наркотиків.

На початок вживання наркотиків серед молоді  та підлітків впливаютьт такі фактори: 

1)мода, прагнення вписатися в те оточення, ту компанію, яка для молодої людини важлива, цікава і де споживання наркотиків – норма;

2) можливо, молодь приваблює поширена помилка, начебто споживання наркотиків – ознака сучасного модного устрою життя;

3) споживання наркотиків  як спосіб віддалення від реального життя;

4) погані стосунки в родині, з близькими й друзями;

2) антисоціальна поведінка й гіперактивність підлітків;

3) дружба з однолітками, які вживають наркотики;

4) нелюбов до школи, неуспіхи в навчанні;

5) економічні й соціальні труднощі;

6) погане оточення й розлад у суспільстві;

7) зміна місця навчання й проживання;

8) доступність наркотиків;

9) вживання наркотиків батьками;

10)позитивне ставлення до наркотиків;

11)спроба заглушити наркотиком біль чи втекти від неприємності.

Аналіз медичної літератури  визначає наркоманії як групи захворювань, які викликані систематичним вживанням наркотиків і проявляються синдромом зміненої реактивності, психічною й фізичною залежністю, а також деякими іншими психосоматичними й соціальними особливостями.  У традиційній наркології наркоманія розглядається як невиліковна хвороба, з більш-менш тривалими ремісіями.

У структурі наркоманії виділяють основні складові, які проявляються в ході розвитку хвороби:

1. Синдром психічної залежності. Наркотик стає найважливішою умовою комфортного контакту людини з життям, собою, іншими людьми.

2. Синдром фізичної залежності. Поступово наркотик вбудовується у різні ланцюги обмінних процесів в організмі людини. Якщо наркоман не приймає відповідну кількість наркотиків, то він випробовує різні ступені фізичного страждання: ломка, сухість шкіри (або, навпаки, пітливість). Це явище називається абстинентним синдромом.

3. Синдром зміненої реакції організму до дії наркотику. Найважливішу роль у структурі даного синдрому грає толерантність (терпимість). Її зростання, стабілізація на високому рівні, зниження, відносять до стрижневих симптомів наркоманії.

Психологічна галузь  розглядає наркоманію як вид негативної психічної залежності. Тобто, якщо після вживання наркотику індивід переживав стан надмірності можливостей у подоланні внутрішніх і зовнішніх факторів, що перешкоджають задоволенню потреб, то в нього виникає схильність до формування залежності від психоактивних речовин.

Як визначити, що людина перебуває у стані наркотичного сп’яніння?

1) У людини різко звужені (іноді сильно розширені) зіниці.

2) Рухи сповільнені, порушена координація, що можна перевірити, наприклад, попросивши пройти розподільною смугою декілька метрів.

3) Реакція при сприйнятті й відповіді на поставлені запитання уповільнена, своє ім’я та прізвище, говорить невиразно, мовлення її важко розібрати.

4) Поведінка зазвичай розвязна з  надмірними веселощами або навпаки, пригніченістю.

5) Людина неадекватно оцінює події, що відбуваються.

Є й непрямі ознаки. Так, наркомани починають віддавати перевагу певному одягові: шкіряним курткам із заклепками, масивним ременям, роблять специфічні зачіски. Разом з тим вони часто недбалі в одязі і байдужі до дотримання елементарних правил гігієни. Прийшовши додому, незвично швидко ховаються у своїй кімнаті, у розмові уривчасті, не дивляться в очі. Вони безпричинно похмурі, схильні до агресивності або, навпаки, надмірно сміхотливі. Носять сорочки з довгими рукавами, щоб сховати сліди уколів у вену.

Наркотики  руйнують  психіку  молодих  людей, зумовлюють  відмову  від  позитивних  настановлень  на здоровий спосіб  життя, породжують мотиви  прийняття  хибних  рішень, у  деяких  випадках  провокуючи  навіть до  суїциду. З  проблемою розповсюдження  наркоманії  тісно  пов’язане  поширення епідемії  ВІЛ /СНІДу,  оскільки серед  загальної кількості ВІЛ-інфікованих,  відсоток  ін’єкційних споживачів  наркотиків складає  близько  80 %.

Чому важко позбутися споживання наркотиків? Вживання наркотичних речовин викликають ефект сп’яніння, а з ним  відчуття розслаблення й комфорту, які правда, дуже швидко зникають. Нові ін’єкції стимулюють виникнення приємних відчуттів,  знову з’являється відчуття припливу сил, яких насправді стає дедалі менше й менше. Кожен наркоман стикається з потребою постійно збільшувати дозу для досягнення кайфу. Це відбувається при вживанні більшості наркотиків, особливо тих, які містять опій. Постійне збільшення дози для отримання “кайфу” створює  фінансові проблеми. Якщо спочатку наркотик – це лише трихвилинне задоволення, то вже за місяць наркоман не може без нього існувати. Дуже швидко настає повне психологічне виснаження. Загальне виснаження організму в результаті вживання наркотиків настає вже через 2-3 роки. Людина втрачає здатність до найменших фізичних і психічних навантажень. Настає остаточна моральна і інтелектуальна деградація – повний розпад особистості. Повністю втрачаються попередні почуття та інтереси. Єдиною турботою стає добування будь-якими засобами і способами наркотику.

Існує кілька заповідей, як не стати жертвою наркоманії:

1) Перш ніж придбати порцію наркотичної речовини, гарненько подумай – а навіщо тобі це потрібно?

2) У жодному разі не погоджуйся передати пакунок із сумнівним вмістом навіть своєму другові.

3) Якою б заманливою не здавалася пропозиція спробувати трохи щастя безкоштовно – відмовся. За все треба врешті-решт платити.

4) Якщо, попробувавши наркотик або речовину, що його замінює, ти не проти повторити, пам’ятай  - звикання зазвичай настає після 2-3 дози. Пам’ятай, легких наркотиків немає, - є страшні наслідки.

У суспільній свідомості існує неоднозначне відношення до наркоманії. Поряд з негативним відношенням до наркоманів як до злочинців, зберігається позиція, що наркоманія - це хвороба, тому наркоманам потрібно  співчуття і лікування. Наркоманія останнім часом стала настільки розповсюдженим явищем, що кожна людина, прямо або опосередковано, змушена зустрічатися з цим явищем у своєму найближчому оточенні. Жахливо те, що наркотики  вражають молодь у найбільш активному репродуктивному та працездатному віці, і через це руйнується генетичний код націй. Суспільство втрачає і сьогоднішнє покоління і майбутнє. Війну наркотикам повинен оголосити кожен. Тільки разом людство зможе перемогти це зло і чим раніше буде поставлений заслін наркотикам, тим менше трагедій доведеться пережити людству в майбутньому.


 

Законодавчі акти щодо питання

наркотичної залежності

Україна. Закон. Про внесення змін до Закону України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори" : Закон Україні від 22 берез. 2012 р. №4617-VI // Уряд. кур’єр. - 2012. - 21 квіт. - С.20.

Україна. Закон. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за незаконний обіг наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів чи сильнодіючих лікарських засобів і одурманюючих засобів : Закон України від 6 жовт. 2011 р.  № 3826-VI // Голос України. - 2011. - 22 листоп. - С.3.

Україна. Закон. Про внесення зміни до статті 9 Закону України "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними" : Закон України від 8 верес. 2011р.  №3712-VI  // Голос України. - 2011. - 7 жовт.  - С.3.

Україна. Верховна Рада. Про Рекомендації парламентських слухань про становище молоді в Україні "Молодь за здоровий спосіб життя" : Постанова Верховної Ради України від 3 лют. 2011 р.  №2992-VI // Уряд. кур"єр.- 2011.- 2 берез. - С.9.

Україна. Президент (2010 - ; В.Янукович). Питання Державної служби України з контролю за наркотиками: Указ Президента України від 13 квіт. 2011 р.  №457/2011 // Уряд. кур"єр.- 2011.- 18 трав.- С.21.

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження Положення про Державний комітет України з питань контролю за наркотиками : Постанова Каб. Міністрів України від 28 лип. 2010 р. № 676 // Уряд. кур"єр.- 2010.- 13 серп.- С.13.

Україна. Кабінет Міністрів. Про схвалення Концепції створення системи моніторингу ситуації у сфері протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів : Постанова Каб. Міністрів України від 17 жовт. 2011 р. №1193-р   // Уряд. кур"єр. - 2011. - 14 груд. - С.16.

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції створення системи моніторингу ситуації у сфері протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів  : Розпорядження Каб. Міністрів України від 4 лип. 2012 р. № 534-р. // Уряд. кур"єр. – 2012. - 17 серп.  – С.21.

Україна. Кабінет Міністрів. Питання проведення моніторингу наркологічної та алкогольної ситуації в Україні : постанова Каб. Міністрів України від 10 лип. 2019 р. : №689 // Урядовий кур"єр. - 2019. - 14 серп. - С.7-28. - Орієнтир.

Україна. Кабінет Міністрів. Про затвердження плану заходів щодо подальшого впровадження замісної підтримувальної терапії для споживачів опіоїдниних ін''єкційних наркотиків : Розпорядження Каб. Міністрів України від 12 жовт. 2011 р. №1002-р. // Уряд. кур"єр. - 2011. - 9 нояб. - С.12.

Україна. Кабінет Міністрів. Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року : Розпорядження Каб. Міністрів України від 28 серп. 2013 р. №735-р.  // Уряд. кур"єр. - 2013. - 17 жовт. - С.12-14.

 

Джерела:

 

Багній І.М.    Пагубний вплив алкоголю, наркотиків і токсинів : (урок) / І.М.Багній // Все для вчителя. - 2011.- № 10-11.- С.28-31.

 

Бузенко С.А. Вплив наркотиків на організм підлітка: (міні-лекція, 8-9 кл.) / С.А.Бузенко  // Позакласний час. - 2013. - № 9-10. - С. 108.

 

Беспалько Н. Навчися казати "Ні !" : (урок валеології) / Н.Безпалько // Все для вчителя. - 2013. - Верес. (№ 9). - С. 113-116.

                                                                                                             

Бойко Г.  Молодь обирає здоров'я : (агітбригада, 7-9 кл.) / Г.Бойко   // Виховна робота в школі. - 2013. - № 3. - С. 26-29.

 

Брюн Е. Факторы риска. Вторая волна наркомании / Е.Брюн // Наука и жизнь.- 2010.- № 7.- С.22-25.

 

Власенко Е. Наркомания : диагноз или преступление? // Совершенно секретно - Украина. - 2014. - Февр. (№ 2). - С.14.

 

Гармаш Н.О. Формування навичок здорового способу життя у школярів / Н.О. Гармаш // Шкільному психологу.- 2011.- №7.- С.32-38.

 

Вербицька Т. Вживання наркотиків. Причини й наслідки  : (заняття з елементами тренінгу) / Т.Вербицька // Соціальний педагог. - 2013. - № 11. - С.45-47.

 

Власенко Е. Наркомания : диагноз или преступление? /Е.Власенко // Совершенно секретно - Украина. - 2014. - Февр. (№ 2). - С.14.

 

Вовк В.  Наркотики чи здоров'я - вибирай сам  : (виховна година) / В.Вовк // Все для вчителя. – 2012. – С. 49-52.

 

Гаврилюк І.Б. Шкідливі звички. Як їм протистояти? / І.Б.Гаврилюк : (виховна година)  // Класному керівнику. Усе для роботи. - 2017. - № 5. - С.49-53.

 

Гобанова Е. Шприцы, как грибы, - сразу не все заметишь / Е.Гобанова, Г.Гнып // Весть.- 2010.- 15 апр.(№15).- С.1; 3.

Про  забруднення  житлових  та  громадських  будинків  використаними наркоманами шприцами. 

 

 Данилко Л. Обери безпечний шлях : просвітницько-профілактичне заняття з елементами тренінгу / Лариса Данилко // Психолог (Шкільний світ). - 2018. - № 9/10. - С. 22-27. - Бібліогр. в кінці ст. 

 

Формування в підлітків усвідомленої позиції здорового способу життя є важливим та актуальним завданням профілактично-просвітницької роботи фахівця психологічної служби. У розробці заняття учасникам пропонують цікаву рольову гру, яка на емоційно-почуттєвому рівні допоможе дітям відчути всі негативні наслідки шкідливих звичок для життя та здоров'я підлітка.

 

 Зв'язок способу життя та фізичного розвитку сучасних міських підлітків / О. Т. Єлізарова, С. В. Гозак, Т. В. Станкевич, А. М. Парац // Довкілля та здоров'я. - 2018. - № 3. - С. 67-71 : табл., рис. - Бібліогр.: с. 70-71

Встановлено, що у міських підлітків з надлишковою масою тіла спостерігається нижчий рівень щоденної рухової активності та вищий рівень малорухливої діяльності порівняно з дітьми з гармонійним фізичним розвитком. А також встановлено протилежну спрямованість динаміки щоденної тривалості рухової активності з 5-го по 9-й клас у групах учнів з надмірною масою тіла та у групах з дефіцитом маси тіла і гармонійним фізичним розвитком. 

 

Зінорук Т.В.    Шкідливі звички - шлях у безодню: сценарій усного журналу /Т.В.Зінорук // Шкільна бібліотека.- 2011.- № 1.- С.92-93.

 

Зятьєв С. У тенетах білої смерті: до Міжн. дня боротьби зі зловж. наркотиків / С.Зятьєв // Дем. Україна. - 2014. - 27 черв. - С. 8.

Про ситуацію, що склалася в Україні через зловживанням населення наркотиками.

 

Каранда Я. Смертельна пастка для "лінивих" розмова з гол. лікарем Чернігів. облнаркодиспансеру Петром Седнем про поширення та лікування наркоманії / Я.Каранда  // Деснянська правда. - 2013. - 25 лип. - С. 1, 5.

 Касьяненко М. Легальна «дур» / М.Касьяненко // День.- 2009.- 21 серп.- С.11.

Йдеться про поширення в Україні катастрофічно небезпечних наркотиків  - ентеогенів.


          Кельнер С. Роль сім'ї у профілактиці наркоманії : батьківські збори / С. Кельнер // Психолог (Шкільний світ). - 2016. - № 5/6. - С. 48-51. - Бібліогр. в кінці ст. 

 

Клещенко А.    Как определить, что ваш ребенок принимает наркотики / А.Клещенко  // Дом советов. - 2013. - № 10. - С.6-7.

 

Корженко С. Спала раз на місяць, їла - раз на тиждень, за вісім років нічого не готувала / С.Корженко  // Країна. - 2017. - № 11. - С.37-39.

   Йдеться про реабілітацію наркозалежної молоді в київському центрі "Хочу жити".

 

Макаруха З. Співробітництво між Україною та ЄС у сфері протидії незаконному переміщенню наркотиків: правовий аспект /З.Макаруха  // Право України. - 2012. - № 9. - С.268-273.

 
    Маценко Ж. Феномен лідера в контексті духовності  : психологічні механізми впливу на мікрогрупу / Жанна Маценко // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 15/16. - С. 46-51. - Бібліогр.: с. 51. - Зміст: Провідні харизмоутворювальні характеристики лідерів ; Особистісні якості та властивості лідера-"гуманіста".

 

    Малихіна Т.П. Аморальні вчинки підлітків : сутність, характерні особливості, шляхи запобігання / Т. П. Малихіна // Практична психологія та соціальна робота. - 2014. - № 5. - С. 12-22 : мал.

 

Малишев В. Поширення наркоманії - загроза національній безпеці України: деякі шляхи розв'язання проблеми /В.Малишев // Голос України. - 2011.- 25 трав. - С.4-5.

 

Манчук А. НарокоКиев: цены и схемы  / А.Манчук, Д.Бунецкий  // Сегодня. - 2014. – 23 янв. - С.34.

 

Мельничук С.    Дороги, які ми обираємо: (міні-вистава) /С.Мельник // Шкільний світ.- 2011.- Трав. (№ 17).- С.18-20.

 

Мирошниченко А. Наркотик для элиты / А. Мирошниченко // Открытия и гипотезы. - 2017. - №1. - С.46-51.

 

Могиляс М. Устойчивость старшеклассников к алкоголю и наркотикам / М.Могиляс // Соціальний педагог. - 2013. - Трав. (№ 5). - С. 20-22.

 

Мурашкевич О. Профілактика психоактивних впливів / О.Мурашкевич // Соціальний педагог. - 2011. - № 11. – С.128 .

Досвід організації й навчання групи волонтерів для здійснення профілактичної роботи серед однолітків.

 

Мяктінова Я. Профілактика негативних явищ серед молоді й підлітків : метод. посіб. для вчит. / Я.Мяктінова // Шкільний світ.- 2010.- серп. (№ 29).- С.1-59.

 

Назаренко В. "Сльози Аллаха"/ В.Назаренко // Деснянська правда.- 2010.- 7 верес.- С.3.

 

Найдюк С. Стоп, наркотик: сцен. заходу до Міжного дня боротьби проти зловживживання наркотиками / С.Найдюк // Позакласний час. - 2014. - № 6. - С.105-106.

 

Наркоманія - дорога у безодню : учнівська конференція // Позакласний час. - 2019. - № 7. - С.14-16.

   Мета - підвищення рівня поінформованості підлітків з проблем, пов'язаних з наркотиками, алкоголем, тютюнопалінням, профілактика та вживання наркотичних речовин, пропаганда накових знань щодо проблем алкоголізму, наркоманії, вироблення активної життєвої позиції та розвиток навичок, що запобігають вживанню психоактивних речовин.

 

Наркотична залежність формується послідовно // Сімейна газета. - 2018. - 7 черв. - С.4.

   На початку захворювання легше самостійно відмовитись від наркотика, адже  кожна нова доза погіршує стан і позбавляє людину контролю на ситуцією.

 

Оржеховстка В. М.  "Здоровий спосіб життя" : факультативний курс / В. М. Оржеховстка, О. О. Єжова // Позакласний час. - 2019. - № 7. - С.25-38.

   Містить різні тренінги, метою яких є здоровий спосіб життя. 

 

Особливості підліткового віку. Лекція 1 // Шкільний світ. - 2018. - № 21. - С. 5-10.

 

Павлюк Л.П. Життя і здоров'я - найцінніший скарб  : сценарії виховних заходів / Л.П.Павлюк, О.С.Бакалович  // Позакласний час. - 2018. - № 8. - С.30-32.

 

     Поширеність паління серед студентів-медиків  / Н. Д. Корольова [та ін.] // Довкілля та здоров'я. - 2019. - № 3. - С. 28-30 : рис. - Бібліогр.: с. 30

 

Раковський К.    Урятуй своє майбутнє: театр. дійство про профілактику куріння, алкоголізму та наркоманії серед підлітків /К.Раковський // Відкритий урок.- 2011.- № 5.- С.68-69.

 

Рожкова Г.І. Наркотичні речовини та шляхи профілактики наркоманії : сценарій виховного заходу / Г.І.Рожкова // Позакласний час.- 2010.- № 11.- С.48-52.

 

Рубан Н. Вплив куріння, алкоголю і наркотиків на здоров'я  : урок валеології / Н.Рубан // Все для вчителя. - 2013. - Верес. (№ 9). - С. 132-135.

 

Рябуха В. Вибір: профілактика наркоманії, ВІЛ/СНІДу та злочинності серед підлітків. - Чернігів: РВК "Деснянська правда", 2011. – 109 с.

 

     Селютіна М. Профілактика та корекція девіантної поведінки підлітків : із досвіду роботи куратора / М. Селютіна // Завуч (Шкільний світ). - 2015. - № 22. - С. 12-14 : рис.

 

Сеньків О.  Чому не збуваються мрії  : тренінг / О.Сеньків // Шкільний світ. – 2012. – С. 7-10. – 7 назв.

 

Серов И. Украину атакуют наркотики / И.Серов  // События недели. - 2018. - 6-12 февр. - С.3.

 

Сиц Н.  Вплив на здоров'я підлітків тютюнового диму, алкоголю, наркотиків та токсичних речовин  : урок етики / Н.Сиц // Все для вчит. – 2012. – С. 54-55.

 

Скрипник В.  Наркобарони в погонах : затримано старших офіцерів МВС / В.Скрипник  // Голос України. - 2013. - 22 черв. - С.19.

 

Снігур О. Чиста півроку. Але не було дня, щоб не думала про дозу / О.Снігур // Країна. - 2016. - № 41. - С. 14-15.

   Розповідь представниці американського середнього класу, яка страждає  на героїнову залежність.

 
    Соловйова О.П.Причини виникнення адиктивної поведінки у підлітковому віці та основні напрямки психокорекційної роботи із залежними підлітками / О. П. Соловйова // Практична психологія та соціальна робота. - 2013. - № 4. - С. 28-32. - Бібліогр. : 14 назв.

 

Тимотієвич І. «Ароматичні» суміші визнали наркотичними / І.Тимотієвич // Україна молода. - 2010.- 3 черв.- С. 3.

В  Україні ,  слідом  з а  європейськими  країнами, суміші  для  паління  прирівняли до наркотиків.  

   
       Тимченко О. Заради майбутнього : програма занять із формування позитивної мотивації до здорового способу життя / О. Тимченко // Психолог (Шкільний світ). - 2017. - № 5/6. - С. 24-38. - Бібліогр. в кінці ст. - Зміст: Заняття 1. Циферблат життя ; Заняття 2. Вживати чи не вживати алкоголь ; Заняття 3. Куріння - загроза здоров'ю ; Заняття 4. Наркотична небезпека ; Заняття 5. Чи варто мати шкідливі звички ; Заняття 6. ВІЛ. СНІД ; Заняття 7. Це стосується кожного ; Заняття 8. Живи поруч.

 

Ткачук  М.  Голка  як  вирок  /Марина  Ткачук  //  Україна  молода. -2010. -18 лют.-С.8.

У Європі наркоманів уже давно визнали хворими і лікують,а в Україні їх і досі вважають злочинцями. 

 

Хотяновська О. Шкідливі звички дітей. Роль батьків у профілактиці  : виступ на батьківських  зборах  / О.Хотяновська // Соціальний педагог. - 2013. - № 11. - С.26-28.

 

Христенко В. Метадон – панацея в лікуванні наркоманії або чужа гра на людських долях? / В. Христенко // Чернігівські відомості. - 2010. -7 квіт.- С.19.

 

  Чи схильний ти до вживання наркотиків ? : анкета // Позакласний час. - 2017. - № 12. - С. 40

   Запропоновано 8 питань, інтерпретовано результати.

 

Чижова О. Інгредієнти для наркотиків купують в аптеці/ О.Чижова// Чернігівські відомомості.- 2010.- 15 груд.- С.6.

 

Чуєва Д. М. Шкідливі звички - знак біди! / Д. М. Чуєва // Позакласний час. - 2019. - № 7. - С.22-24.

   Містить інформаційний блок, вправи, тести.

 

Шаніна Н. Діяльність шкільного бібліотекаря щодо популяризації здорового способу життя  / Н. Шаніна  // Шкільний бібліотекар. - 2011. - № 11. - С. 14-27.

Однією з наріжних компетенцій особистості є компетенція збереження здоров'я.

 

Шмикова Ю.  Здоровий будеш - усе здобудеш: сцен. гри, 5-6 кл. /Ю.Шмикова // Шкільний світ. - 2011. - Трав. (№ 17). - С.5-6.

 

 

Використано джерела:

https://www.bsmu.edu.ua/blog/4169-profilaktika-alkogolizmu/

 

Коментарі

Популярні публікації