Всесвітній день людей з вадами мовлення

 


Заїкання – це не жарт.

Ніхто не любить заїкатися...

Елко де Геуз

 

22 жовтня кожного року, починаючи з 1998-го, планета відзначає Всесвітній день людей з вадами мовлення (International Stuttering Awareness Day). Це час для всіх нас, щоб підвищити обізнаність своєї громади про проблеми людей з мовними розладами та  об’єднатися на національному і міжнародному рівнях для підтримки тих, хто заїкається і досі почувається самотнім та ізольованим. Щороку цей день проходить під якимсь новим гаслом. Цьогоріч  обрано: «Якщо ти заїкаєшся, ти не один». В цей день люди з вадами мовлення можуть відчути себе не одинокими в боротьбі зі своїм захворюванням, а частиною великої спільноти. Це не дає їм впадати у відчай та посилює бажання спілкуватися.

Від проблем з мовленням можуть страждати і діти, й дорослі люди. Одні — через особливості розвитку сформованого мовного апарату, інші — після отриманих фізичних чи психологічних травм. Існує багато розладів мовлення, до важких форм патологій мовленнєвої організації відносять деякі види заїкання, дизартрія, алалія. Одним з найпомітніших та найтяжчих вважається заїкання або логоневроз — порушення плавності, ритму та організації мовлення. ВООЗ визнала заїкання хворобою, занесла його до Всесвітнього класифікатора захворювань під кодом F.98.5. За різними даними, від заїкання в світі страждає від 1 до 5% населення.

Людині, обмеженій у можливості усно виражати свої думки, важко дається комунікація з оточуючими. Вона стикається з безліччю  психологічних проблем, насамперед, це:

боязкість та збентеження у присутності людей;

надмірна вразливість;

яскравість фантазій, що підсилює заїкання;

відносна слабкість волі;

боязнь говорити в присутності певних людей або в суспільстві.

Люди, що страждають від логоневрозу, часто відчувають тривогу та мають занижену самооцінку. Ці фактори можуть призвести навіть до виникнення соціофобії.

Медицина віддавна намагалася встановити причину та знайти ліки від заїкання. У давні часи та в середньовіччя цей дефект мовлення лікували цілющими травами, мінералами, та навіть робили людям небезпечні операції — надрізи язика та видалення мигдалин. Звісно, це не допомагало.

Серйозно вивчати явище логоневрозу почали лише у XX столітті. Причина його виникнення точно не встановлена й дотепер. Але сучасна наука вважає, що це може бути збіг генетичних та неврологічних особливостей. Заїкання може з’явитися в людини також після інфекційних хвороб та захворювань центральної нервової системи.

Більшість сучасних фахівців вважають, що це порушення мови піддається виправленню. Лікування заїкання полягає в комплексній роботі різних спеціалістів — логопеда, невролога, психолога, фізіотерапевта. Поєднання корекційних та лікувальних методів дає позитивні результати. Тож, не варто впадати у відчай! Терпіння і труд в даному напрямку безсумнівно принесуть тільки позитивні результати.  Пам’ятаймо, більшість порушень у мовленні можна виправити за умови вчасного звернення до логопеда.

7 міфів про заїкання

Міф 1. Заїкання це вада мови.

Ні, бо заїка здатний говорити зв’язно; це порушення не має зв’язку з будовою мовного апарату людини.

Міф 2. Це генетичне.

Немає чогось такого, як «ген заїкання». Правдою є тільки те, що можна мати певні схильності (предиспозиції), записані в генах.

Міф 3. Саме минеться.

Діагностоване і неліковане заїкання не проминає, а посилюється.

Міф 4. Це від стресу і пов’язане з психічними проблемами.

Викликати це захворювання може травма чи сильний стрес, однак потрібно мати передумови. А психічні проблеми тут вторинні, як наслідок заїкання.

Міф 5. Це вроджене.

Заїкання це завжди набуте захворювання. Зверніть увагу: жодне немовля не заїкається, коли гулькотить по-своєму.

Міф 6. Це не лікується.

Довгі роки стверджувалося, що заїкання невиліковне, і цей міф поширений донині. Тим часом лікування — цілком можливе. Заїкання це вивчена емоційна реакція, «програма», записана в мозку. Психологи навіть стверджують, що є «особа-заїка», тобто людина, яка заїкається не в розмові, а вже на етапі планування вислову. Цю «погану програму» можна замінити правильною.

Міф 7. Це від проблем удома.

Неправда. Проблеми вдома можуть бути, а можуть не бути приводом, однак не причиною. А от такий міф може поглиблювати емоційні наслідки і посилювати цей психологічний замок.  

Як відзначають Всесвітній день людей з вадами мовлення? 

Зазвичай у цей день з метою кращої поінформованості суспільства про проблеми людей з мовними порушеннями проводяться семінари, зустрічі, конференції та інші соціальні заходи. Також ця тема висвітлюється в засобах масової інформації та в соціальних мережах.

Якщо серед ваших друзів або знайомих є люди з порушеннями мовлення — це чудова нагода, щоб подарувати їм свою увагу та підтримку, адже вони часто є об’єктом образ та насмішок. Особливо це явище поширене серед дітей, тож треба пояснити їм, що люди з вадами мовлення нічим не відрізняються від інших — ні інтелектом, ні емоціями.

Для кращого сприйняття інформації варто разом з дітьми подивитися фільм «Король говорить»  або короткометражку «Заїка» («Stutterer»), яка отримала Оскар у 2016 році.

«Король говорить» дивися за посиланням: https://kino4ua.com/1786-korol-govorit.html

Турботливим батькам, практикуючим логопедам, творчим педагогам та усім зацікавленим рекомендуємо ознайомитися з літературою, яка стане в нагоді для вирішення проблем, що потребують мовної корекції у дітей та підлітків. Джерела містяться у фондах Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва (вул. Тараса Шевченка, 63).

 

ЗАЇКАННЯ У ДІТЕЙ: ПРОФІЛАКТИКА І КОРЕКЦІЯ

 

Артеменко А.  Соціальні аспекти порушення мовлення у дітей / А. Артеменко, Г. Негода, О. Скуратівська // Соціальний педагог. - 2014. - Лют. (№ 2). - С.9-16.

Базиля  О.  Навчаємося з Пиши-Читайликом : логопедичні ігри та вправи / О. Базиляк І. Царенко // Розкажіть онуку. - 2012. - Верес. (№ 17-18). - С. 129-131.

Гандзюк С.  Весела логоритміка : логопед. вправи / С. Гандзюк // Розкажіть онуку. - 2013. – Листоп. (№ 21-22). - С. 123-124.

Карнарук Л.  Діти із затримкою мови дмухають на пір'їнку з висунутим язиком / Л. Карнарук // Газета по-українськи. - 2015. - 7 серп. - С.24.

Кондратенко В. Комплексний підхід до подолання заїкання у підлітків: навч. посіб. для студ. дефектол. ф-тів. вищ. навч. закл. / Валентина Кондратенко, Віктор Ломоносов ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Ін-т корекц. педагогіки і психології. - К. : КНТ, 2014. - 146 с. : табл., рис. 

Мамічева О. Корекційна освіта: досягнення та проблеми / О. Мамічева, В. Липа // Рідна школа. - 2014. - № 3. - С.56-61.

Марченко І. С. Формування творчого зв'язного мовлення у дошкільників із затримкою психічного розвитку : навч.-метод. посіб. / І. С. Марченко ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Ін-т корекц. педагогіки та психології. - К. : КНТ, 2006. - 89 с. - Бібліогр.: с. 80-88. 

Миронова С. П. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посіб. [для студентів ВНЗ] / С. П. Миронова, О. В. Гаврилов, М. П. Матвєєва ; [за заг. ред. С. П. Миронової] ; Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. - Кам'янець-Подільський : К-ПНУ ім. Івана Огієнка, 2010. - 263 с. : табл.

Пінчук Ю. В. Мовленнєві вправи для виховання у дітей правильної вимови звуків Р, Р', Л, Л'  : навч.-метод. поіб. / Ю. В. Пінчук, Л. Л. Циба. - К. : КНТ, 2007. - 135 с. : ілюстр. - Бібліогр.: с. 135.

Пінчук Ю. В. Риторика, культура та техніка мовлення корекційного педагога : навч.-метод. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Пінчук Ю. В. ; М-во освіти і науки України. - К. : КНТ, 2015. - 157 с.

Сєдих Н. О. Вчимося писати й говорити правильно : поради логопеда : [навч.-метод. посіб.] / Н. О. Сєдих. - Х. : Основа, 2007. - 176 с. : рис. - (Логопеду початкової школи). 

 Сичова М. І. Інноваційні підходи до корекції мовних вад у дітей молодшого шкільного віку : метод. посіб. / М. І. Сичова, М. С. Чаглій ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Чернів. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича та ін. - Чернівці : ЧНУ, 2012. - 59 с. : ілюстр.

Тур Л. Розрізняти звуки вчить казка : логопед. ігри / Л. Тур // Розкажіть онуку. - 2013. - Листопад (№ 21-22). - С. 125-126.

Хрестоматія з логопедії: Історичні аспекти. Дислалія. Дизартрія. Ринолалія: навч. посіб. / [уклад.: М. К. Шеремет, І. В. Мартиненко, С. Ю. Конопляста] ; за ред. М. К. Шеремет, І. В. Мартиненко. - 2-ге вид., змін. і доповн. - К. : КНТ, 2008. - 379 с.

Шукшина Л.  Допомога дітям з мовленнєвими проблемами  / Л. Шукшина // Соціальний педагог. - 2012. - № 1. - 128 с.

 

Джерело:

https://daytoday.com.ua/podiya/vsesvitniy-den-liudey-z-vadamy-movlennia/

https://itmed.org/news/22-zhovtnya-mizhnarodniy-den-lyudey-z-vadami-movlennya/

https://www.dilovamova.com/index.php?page=10&holiday=694

CREDO: https://credo.pro/2019/10/247497

Коментарі

Популярні публікації