Всесвітній день людей з вадами мовлення
Заїкання – це не жарт.
Ніхто не любить заїкатися...
Елко де Геуз
22 жовтня кожного року, починаючи з 1998-го, планета відзначає Всесвітній день людей з вадами мовлення (International Stuttering Awareness Day). Це час для всіх нас, щоб підвищити обізнаність своєї громади про проблеми людей з мовними розладами та об’єднатися на національному і міжнародному рівнях для підтримки тих, хто заїкається і досі почувається самотнім та ізольованим. Щороку цей день проходить під якимсь новим гаслом. Цьогоріч обрано: «Якщо ти заїкаєшся, ти не один». В цей день люди з вадами мовлення можуть відчути себе не одинокими в боротьбі зі своїм захворюванням, а частиною великої спільноти. Це не дає їм впадати у відчай та посилює бажання спілкуватися.
Від проблем з мовленням можуть
страждати і діти, й дорослі люди. Одні — через особливості розвитку сформованого
мовного апарату, інші — після отриманих фізичних чи психологічних травм. Існує
багато розладів мовлення, до важких форм
патологій мовленнєвої організації відносять деякі види заїкання, дизартрія,
алалія. Одним з найпомітніших
та найтяжчих вважається заїкання або логоневроз — порушення плавності, ритму та
організації мовлення. ВООЗ визнала заїкання
хворобою, занесла його до Всесвітнього класифікатора захворювань під кодом
F.98.5. За різними даними, від заїкання в світі страждає
від 1 до 5% населення.
Людині, обмеженій у можливості усно виражати свої
думки, важко дається комунікація з оточуючими. Вона стикається з безліччю психологічних проблем, насамперед, це:
боязкість та збентеження у
присутності людей;
надмірна вразливість;
яскравість фантазій, що підсилює
заїкання;
відносна слабкість волі;
боязнь говорити в присутності певних
людей або в суспільстві.
Люди, що страждають від логоневрозу, часто відчувають
тривогу та мають занижену самооцінку. Ці фактори можуть призвести навіть до
виникнення соціофобії.
Медицина віддавна намагалася встановити причину та
знайти ліки від заїкання. У давні часи та в середньовіччя цей дефект мовлення
лікували цілющими травами, мінералами, та навіть робили людям небезпечні
операції — надрізи язика та видалення мигдалин. Звісно, це не допомагало.
Серйозно вивчати явище
логоневрозу почали лише у XX столітті. Причина його виникнення точно не
встановлена й дотепер. Але сучасна наука вважає, що це може бути збіг
генетичних та неврологічних особливостей. Заїкання може з’явитися в людини
також після інфекційних хвороб та захворювань центральної нервової системи.
Більшість сучасних фахівців вважають, що це порушення мови піддається
виправленню. Лікування заїкання полягає в комплексній
роботі різних спеціалістів — логопеда, невролога, психолога, фізіотерапевта.
Поєднання корекційних та лікувальних методів дає позитивні результати. Тож, не варто впадати у відчай! Терпіння і труд в
даному напрямку безсумнівно принесуть тільки позитивні результати. Пам’ятаймо, більшість порушень у мовленні
можна виправити за умови вчасного
звернення до логопеда.
7 міфів про заїкання
Міф 1. Заїкання це вада мови.
Ні, бо заїка здатний говорити зв’язно; це порушення не має зв’язку з
будовою мовного апарату людини.
Міф 2. Це генетичне.
Немає чогось такого, як «ген заїкання». Правдою є тільки те, що можна
мати певні схильності (предиспозиції), записані в генах.
Міф 3. Саме минеться.
Діагностоване і неліковане заїкання не проминає, а посилюється.
Міф 4. Це від стресу і пов’язане з
психічними проблемами.
Викликати це захворювання може травма чи сильний стрес, однак потрібно
мати передумови. А психічні проблеми тут вторинні, як наслідок заїкання.
Міф 5. Це вроджене.
Заїкання це завжди набуте захворювання. Зверніть увагу: жодне немовля не
заїкається, коли гулькотить по-своєму.
Міф 6. Це не лікується.
Довгі роки стверджувалося, що заїкання невиліковне, і цей міф поширений
донині. Тим часом лікування — цілком можливе. Заїкання це вивчена емоційна
реакція, «програма», записана в мозку. Психологи навіть стверджують, що є
«особа-заїка», тобто людина, яка заїкається не в розмові, а вже на етапі
планування вислову. Цю «погану програму» можна замінити правильною.
Міф 7. Це від проблем удома.
Неправда. Проблеми вдома можуть бути, а можуть не бути приводом, однак не причиною. А от такий міф може поглиблювати емоційні наслідки і посилювати цей психологічний замок.
Якщо серед ваших друзів
або знайомих є люди з порушеннями мовлення — це чудова нагода, щоб подарувати
їм свою увагу та підтримку, адже вони часто є об’єктом образ та насмішок. Особливо
це явище поширене серед дітей, тож треба пояснити їм, що люди з вадами мовлення
нічим не відрізняються від інших — ні інтелектом, ні емоціями.
Для кращого сприйняття
інформації варто разом з дітьми подивитися фільм «Король говорить» або короткометражку «Заїка» («Stutterer»), яка
отримала Оскар у 2016 році.
«Король говорить» дивися за посиланням: https://kino4ua.com/1786-korol-govorit.html
Турботливим
батькам, практикуючим логопедам, творчим педагогам та усім зацікавленим рекомендуємо ознайомитися
з літературою, яка стане в нагоді для вирішення проблем, що потребують мовної
корекції у дітей та підлітків. Джерела містяться у фондах
Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва (вул. Тараса Шевченка, 63).
ЗАЇКАННЯ У
ДІТЕЙ: ПРОФІЛАКТИКА І КОРЕКЦІЯ
Артеменко А. Соціальні аспекти порушення
мовлення у дітей / А. Артеменко, Г. Негода, О. Скуратівська // Соціальний
педагог. - 2014. - Лют. (№ 2). - С.9-16.
Базиля О. Навчаємося з Пиши-Читайликом : логопедичні
ігри та вправи / О. Базиляк І. Царенко // Розкажіть онуку. - 2012. - Верес. (№
17-18). - С. 129-131.
Гандзюк С. Весела логоритміка : логопед.
вправи / С. Гандзюк // Розкажіть онуку. - 2013. – Листоп. (№ 21-22). - С.
123-124.
Карнарук Л. Діти із затримкою мови дмухають
на пір'їнку з висунутим язиком / Л. Карнарук // Газета по-українськи. - 2015. -
7 серп. - С.24.
Кондратенко
В. Комплексний підхід
до подолання заїкання у підлітків: навч. посіб. для студ. дефектол. ф-тів. вищ.
навч. закл. / Валентина Кондратенко, Віктор Ломоносов ; М-во освіти і науки
України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Ін-т корекц. педагогіки і
психології. - К. : КНТ, 2014. - 146 с. : табл., рис.
Мамічева О. Корекційна освіта: досягнення та проблеми / О. Мамічева, В. Липа //
Рідна школа. - 2014. - № 3. - С.56-61.
Марченко І. С. Формування творчого
зв'язного мовлення у дошкільників із затримкою психічного розвитку :
навч.-метод. посіб. / І. С. Марченко ; М-во освіти і науки України, Нац. пед.
ун-т ім. М. П. Драгоманова, Ін-т корекц. педагогіки та психології. - К. : КНТ,
2006. - 89 с. - Бібліогр.: с. 80-88.
Миронова
С. П. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посіб.
[для студентів ВНЗ] / С. П. Миронова, О. В. Гаврилов, М. П. Матвєєва ; [за заг.
ред. С. П. Миронової] ; Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. -
Кам'янець-Подільський : К-ПНУ ім. Івана Огієнка, 2010. - 263 с. : табл.
Пінчук Ю. В. Мовленнєві вправи для виховання у дітей правильної вимови
звуків Р, Р', Л, Л' : навч.-метод. поіб.
/ Ю. В. Пінчук, Л. Л. Циба. - К. : КНТ, 2007. - 135 с. : ілюстр. - Бібліогр.:
с. 135.
Пінчук Ю. В. Риторика,
культура та техніка мовлення корекційного педагога : навч.-метод. посіб. [для
студ. вищ. навч. закл.] / Пінчук Ю. В. ; М-во освіти і науки України. - К. :
КНТ, 2015. - 157 с.
Сєдих
Н. О. Вчимося писати й
говорити правильно : поради логопеда : [навч.-метод. посіб.] / Н. О. Сєдих. -
Х. : Основа, 2007. - 176 с. : рис. - (Логопеду початкової школи).
Сичова М. І. Інноваційні підходи
до корекції мовних вад у дітей молодшого шкільного віку : метод. посіб. / М. І.
Сичова, М. С. Чаглій ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Чернів. нац.
ун-т ім. Юрія Федьковича та ін. - Чернівці : ЧНУ, 2012. - 59 с. : ілюстр.
Тур Л. Розрізняти звуки вчить казка : логопед. ігри / Л. Тур // Розкажіть
онуку. - 2013. - Листопад (№ 21-22). - С. 125-126.
Хрестоматія з
логопедії: Історичні аспекти. Дислалія. Дизартрія.
Ринолалія: навч. посіб. / [уклад.: М. К. Шеремет, І. В. Мартиненко, С. Ю.
Конопляста] ; за ред. М. К. Шеремет, І. В. Мартиненко. - 2-ге вид., змін. і
доповн. - К. : КНТ, 2008. - 379 с.
Шукшина Л. Допомога дітям з мовленнєвими
проблемами / Л. Шукшина // Соціальний
педагог. - 2012. - № 1. - 128 с.
Джерело:
https://daytoday.com.ua/podiya/vsesvitniy-den-liudey-z-vadamy-movlennia/
https://itmed.org/news/22-zhovtnya-mizhnarodniy-den-lyudey-z-vadami-movlennya/
Коментарі
Дописати коментар